laatst gewijzigd:01/02/2002
Vakcode: mt803 |
||
Vaknaam: Construeren en sterkte van maritieme objecten 2 Zie
ook Blackboard |
||
Het betreft een College |
||
TUD studiepunten: 2.5 |
||
ECTS studiepunten: 3.75 |
||
Subfaculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Docent(en): Vink,
ir. J.H. |
Tel.: 015-27 85923 |
|
Trefwoorden: Scheepsconstructie,
offshore-constructies, constructief ontwerp, conceptueel ontwerp,
ontwerpfilosofie, quasi-statische responsies, in hun vlak belaste
plaatvelden, lateraal belaste plaatvelden, elasto-plastische berekeningen,
knik van plaatvelden en verstijvers, langsscheepse bezwijkmoment, torsie van
balken met dunwandige doorsneden |
Cursusjaar: |
2 |
Periode: |
0/0/0/4 |
|
Coll.uren p/w: |
4 |
|
Andere uren: |
Verplichte oefeningen |
|
Toetsvorm: |
Schriftelijk |
|
Tentamenperiode: |
4, 5 |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Wordt vervolgd door:
mt8xx: Construeren en sterkte van maritieme objecten 3, mt8xx: EEM 2, mt111 |
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Het doel van het college is alle toekomstige scheepsbouwkundig ingenieurs inzicht bij te brengen in de achtergronden en het gedrag van scheeps- en offshore-constructies, hen te leren een verantwoord constructief concept op te zetten, de invloed van fabricagefactoren en andere randvoorwaarden duidelijk te maken en aan hen het doel en de werkwijze van de belangrijkste responsanalyse-methoden bij te brengen. Het college plaatst het constructief ontwerp binnen het totale ontwerpproces
van schepen en offshore-constructies. De ontwikkeling en achtergronden en de
betekenis hiervan voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied worden
toegelicht. Uitgaande van de verschillende taken van de constructie en de
algemene beschouwing van de sterkte en stijfheid, worden de fundamentele
aspecten behandeld van het conceptueel ontwerp van de constructie. Dit alles
mede in het licht van economische en fabricagetechnische randvoorwaarden. Om analyse van het concept mogelijk te maken, wordt het gedrag
van staven, balken en plaatvelden, zowel verstijfd als onverstijfd,
behandeld. De respons wordt afgeleid op de verschillende belastingsvormen die
mogelijk zijn. |
||
College materiaal: Dictaat mt803: Construeren en Sterkte van Maritieme Objecten 2,
ir. B. Boon, ir. J.H. Vink |
||
Referenties vanuit de literatuur: ·
J.R. Paulling: Strength of Ships, in E.V. Lewis (ed.): Principles of
Naval Architecture, 2nd ed., ISBN 0-939-773-00-7. ·
D.W. Chalmers: Design of Ships' Structures, HMSO London, 1993, ISBN 0 11
772717 2. ·
O.F. Hughes: Ship Structural Design, SNAME, 1988, ISBN 0-939773-04 X. ·
K.J. Rawson, E.C. Tupper: Basic Ship Theory, part 1, 4th ed., Longman. · R. Taggart
(ed.): Ship Design and Construction, SNAME, 1980, ISBN 0-9603048-0-0. |
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.): Verplichte oefeningen |
||
Leerdoelen: De student moet: ·
De verschillende aspecten van het
constructieve ontwerp onderscheiden en begrijpen ·
Het conceptuele constructieve ontwerp kunnen
maken voor een schip of platform, zijn componenten en de onderdelen, ·
De theorie kunnen toepassen voor platen die in
hun vlak of loodrecht op hun vlak belast zijn, voor zowel de lineaire als de
niet lineaire responsie, en de permanente doorbuiging kunnen bepalen ten
gevolge van grote laterale belastingen, ·
De kniksterkte van onverstijfde en verstijfde
panelen kunnen bepalen, en het na-knikgedrag van deze conponenten begrijpen, ·
De methoden voor het evalueren van het
langsscheepse bezwijkmoment voan de scheepsromp begrijpen en kunnen toepassen ·
De theorie voor torsie van liggers met
dunwandige doorsneden zonder welvingsverhindering begrijpen en kunnen
toepassen ·
De theorie voor torsie van liggers met
dunwandige doorsneden met verhinderde welving begrijpen kunnen toepassen voor
schepen met open doorsneden, en de verschillende methoden kennen voor het
realiseren van voldoende torsie sterkte. |
||
Computer gebruik: |
||
Practicum: Meten van de spanningsverdeling in een plaat in het laboratorium
voor Scheeps Constructies |
||
Ontwerp component: De gehele
cursus betreft het ontwerpen van scheeps- en offshore-constructies. Ongeveer
een kwart betreft het conceptueel ontwerp, en voor het overige het
controleren van het constructief ontwerp middels responsanalyse en de invloed
van andere factoren op het ontwerp. |
||
Percentage ontwerponderwijs: 75 % |