laatst gewijzigd: 15.03.2001
Vakcode: mt829 Het betreft een College |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Vink, ir. J.H., Hommel, ir. G. | Tel.: 015-27 85923/86507 |
Trefwoorden:
Scheepstrillingen, geluid, trillingsmetingen, ontwerpfilosofie, schroefexcitatie, trilvormen. Scheepsconstructie, offshore-constructies, constructief ontwerp, conceptueel ontwerp, materialen, stochastische belastingen, dynamische respons, betrouwbaarheid, vermoeiing, draagkracht, ontwerpfilosofie, materiaaleigenschappen. |
Cursusjaar:
3 |
Voorkennis: mt827, mt110, mt111, mt214, mt211 | |
Wordt vervolgd door: mt814, mt212, mt213, mt515 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: De algemene theorie van trillingen wordt ingeleid en toegepast op het schip als slanke balk. Oplossingen voor 1e en hogere orde trillingen worden afgeleid. Excitatie vindt zowel vanuit het schip (de hoofdmotor) als vanuit de schroef als vanuit de golven plaats. De toegevoegde massa van het omringende water wordt beschreven. Het uitvoeren van trillingsmetingen en het analyseren en beoordelen daarvan wordt behandeld. Geluid, geluidsbronnen, geluidswegen en criteria voor geluidsbeoordeling worden besproken. Aangegeven wordt hoe met trillingen en geluid in het ontwerp van het schip moet worden omgegaan. Voortbouwend op de college-inhoud van mt 827 wordt nader ingegaan op bezwijkvormen en draagkracht van de constructie. Hierbij spelen vermoeiing, scheurgroei en brosse breuk een grote rol. Deze aspecten worden zowel fundamenteel als aan de hand van de praktische vertaling in standaard voorschriften behandeld. Geleerd wordt hoe deze aspecten het ontwerp van de scheepsconstructie en haar details en de fabricagemogelijkheden voor een belangrijk deel bepalen. Het constructief ontwerp wordt zowel vanuit een deterministische als vanuit een probabilistische benadering van de sterkte behandeld. Aandacht wordt gegeven aan metingen op zee. De eigenschappen van het belangrijkste constructiemateriaal, staal, en de manieren om deze eigenschappen te beïnvloeden worden behandeld. De invloed van productietechnieken (lassen) op deze materiaaleigenschappen en daarmee de veiligheid van de constructies is groot. |
|
College
materiaal:
|
|
Referenties
vanuit de literatuur:
|
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Bij het vak hoort een afzonderlijk omschreven practicum (mt823P) |
|
Doel: 1. Doel van het vak is de studenten begrip bij te brengen voor de trillings- en geluidsproblematiek aan boord van schepen, de bronnen en de bestrijdingsmethodieken. Ook wordt geleerd hoe trillingen en geluid te meten en de resultaten te interpreteren. Bovendien wordt geleerd hoe bij het ontwerp van het schip met deze aspecten rekening te houden. 2. Het doel van het college is alle toekomstige scheepsbouwkundig ingenieurs inzicht bij te brengen in de achtergronden en het gedrag van scheeps- en offshore-constructiematerialen, hen te leren hoe deze materialen zich onder de verschillende wisselende belastingen gedragen en hoe dit om te zetten in een verantwoord constructief ontwerp, hen de vaardigheid van het maken van vermoeiingsberekeningen bij te brengen en inzicht te geven in de rol van scheurgroei en brosse breuk. |
|
Computer
gebruik: Als onderdeel van het praktikum mt 823P worden eenvoudige trillingsmetingen gedaan aan een balk al dan niet in water trillend en een ingeklemde balk waarvan de eindmassa gevarieerd wordt. |
|
Practicum: Geleerd wordt hoe in het ontwerp met trillings- en geluidsproblematiek rekening wordt gehouden. |
|
Ontwerp
component: Het vak is geheel gericht op het maken van het constructief ontwerp, de responsanalyse en het vaststellen van de toelaatbaarheid van de optredende responsies. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 50% |