laatst gewijzigd: 24/08/2001
Vakcode: et4245wb |
||
Vaknaam: Elektromechanische
Systemen |
||
Het betreft een |
||
TUD studiepunten: 3 |
||
ECTS studiepunten: 4,5 |
||
Faculteit der Informatietechnologie en Systemen |
||
Docent(en): H. Polinder |
Tel.: 015-27 81844 |
|
Trefwoorden: Elektromechanica, magnetische circuits, permanente magneten,
gelijkstroommotoren, borstelloze gelijkstroommotoren, aandrijvingen, lineaire
motoren, uitvoeringsvormen, basisprincipes en begrenzingen |
Cursusjaar: |
4 |
Periode: |
0/0/0/3 |
|
Coll.uren p/w: |
3 |
|
Andere uren: |
|
|
Toetsvorm: |
tentamen / opdracht |
|
Tentamenperiode: |
|
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Voorkennis: |
||
Wordt vervolgd door:
|
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
|
||
College materiaal: J.C. Compter,
‘Mechatronics, Introduction to Electromechanics’, dictaat Waarschijnlijk ook:
Ned Mohan, ‘Electric drives, an integrative approach’, Minneapolis, Mnpere,
2001 |
||
Referenties vanuit de literatuur: |
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.): Het is de bedoeling dat gedurende de collegeperiode studenten in
groepjes een opdracht doen op grond waarvan de studenten beoordeeld worden.
om een schriftelijk tentamen te doen. |
||
Leerdoelen: Studenten die dit vak gevolgd hebben, moeten -
de terminologie die gebruikt wordt in de
elektromechanica beheersen, -
de werkingsprincipes van motoren globaal
kunnen beschrijven (magnetische circuits, magneten, geïnduceerde spanning) -
belangrijke begrenzingen en karakteristieken
kennen (verliezen, het veilig werkingsgebied, kleefkrachten, magneten,
versterkers) -
verschillende bouwvormen van motoren kunnen
onderscheiden -
een motor kunnen kiezen voor een bepaalde
toepassing (met belastingprofiel, omgevingscondities, warmteontwikkeling) -
een goede gesprekspartner zijn voor een
specialist die een elektromechanische actuator ontwerpt Accent ligt hierbij op de gelijkstroommachine en de borstelloze
gelijkstroommachine. |
||
Computer gebruik: |
||
Practicum: |
||
Ontwerp component: |
||
Percentage ontwerponderwijs: |