laatst gewijzigd:11/09/2001

Vakcode: wbtp206

Vaknaam: Warmtewisselaar en gasgeiser

Het betreft een Thematisch project

TUD studiepunten: 1,5

ECTS studiepunten: 2,75

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Bout, ir. G., Meijer, I.K. (assistent)

Tel.:

Trefwoorden:

Warmteoverdracht, Stromingsleer, Warmtewisselaar, Gasgeiser, Thematisch onderwijs

Cursusjaar:

2

Periode:

Afhankelijk van groep

Coll.uren p/w:

geen

Andere uren:

60

Toetsvorm:

Verslag en presentatie

Tentamenperiode:

 

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: wb1126wb, wb1127wb

Wordt vervolgd door: Is onderdeel van het thema energie.

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

In het project “Warmtewisselaar en Gasgeiser” wordt een systeem met als voornaamste componenten een warmtewisselaar en een gasgeiser onderzocht. Het project is opgedeeld in fasen. De fasen zijn:

  • Analyse (theoretische benadering),
  • Ontwerpen van meetopstelling en opzet meetprogramma,
  • Realisatie metingen en evaluatie meetresultaten.

Het project wordt uitgevoerd in groepen van 4 studenten. Iedere groep levert na het project een verslag in en verzorgt een presentatie.

College materiaal:

  • Opdrachtbeschrijving (wordt op de eerste bijeenkomst uitgereikt)
  • Boeken naar keuze (in de opdrachtbeschrijving worden een aantal suggesties gedaan)

Referenties vanuit de literatuur:

Zie opdrachtbeschrijving

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Verslag en presentatie

Leerdoelen:

  • De student kan een gegeven fysisch proces zodanig modelleren dat het model alle relevante deelprocessen kan simuleren.
  • De student kan aan de hand van een relevante maar beperkte set gegevens een meetopstelling ontwerpen die in de in het project beschikbare middelen uitgevoerd kan worden.
  • De student valideert het theoretische model door metingen aan een fysisch proces te verrichten waarbij de onnauwkeurigheid van de metingen in de validatie wordt verdisconteerd.

Computer gebruik:

Practicum:

Ontwerp component:

Modelleren van een fysisch proces, ontwerpen meetopstelling en opzetten meetprogramma.

Percentage ontwerponderwijs:  .. %