laatst gewijzigd: 29.10.2001
Vakcode: mt211 Het betreft een college |
|
Faculteit Ontwerp, Constructie en Productie | |
Docent(en): Grimmelius, ir.ing. H.T. | Tel.: 015 27 82746 |
Trefwoorden: Total energy systemen, koelinstallaties en compressoren, luchtbehandeling en ventilatie, elektrische (voeding)installaties, dynamisch gedrag van installaties |
Cursusjaar: MT3,Wb4 Periode: 4/0/0/0 Coll.uren p/w: 4 Andere uren: - Toetsvorm: schriftelijk Tentamenperiode: 1, 2 (zie jaarindeling) |
Voorkennis: mt215, wb1123, wb1224 | |
Wordt vervolgd door: mt212, mt213 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
1. gebruik van de voortstuwingsinstallaties voor andere energiebehoeftes, aandrijving van werktuigen, asgeneratoren, afvalwarmtebenuttingssystemen 2. asgeneratoren, methodes voor constant houden van de netfrequentie, glijdende netfrequentie 3. afvoergassen stoomsystemen t.b.v. verwarming en aandrijving van generatoren 1. CARNOT proces voor arbeidslevering en voor koeling 2. compressie-koelproces, koelfactor, exegetisch rendement, proces in T,s en p,h-diagram 3. compressoren, types, werking, rendementen 1. doel, functies, hoofdcomponenten 2. eigenschappen van vochtige lucht, Mollier diagram 3. warmte-, vocht- en CO2-belasting voor luchtbehandelingssystemen, ontwerpcondities 4. enkele processen m.b.t. luchtbehandeling: menging, verwarming, koeling, bevochtiging 5. opbouw van enkele scheepsluchtbehandelingssystemen, energetische berekeningen 1. hoofdcomponenten 2. karakteristieken van elektromotoren/generatoren 3. elektrische belasting, aantal en capaciteit van generatoren en omvormers 4. lay-out van voedingssystemen, schakelborden 1. dynamisch gedrag van een dieselmotor-voortstuwingsinstallatie 2. bewegingsvergelijkingen voor het schip en de voortstuwingsinstallatie 3. koppel- en stuwkracht als functie van scheepssnelheid en schroeftoerental: Robinson diagrammen 4. aanzet tot de simulatie van het dynamisch gedrag |
|
College
materiaal: J. Klein Woud, "Maritieme werktuigkunde II", 1995 |
|
Referenties vanuit de literatuur: | |
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): | |
Doel: Het kunnen ontwerpen van scheepshulpsystemen. Het begrijpen van het dynamische gedrag van machines |
|
Computer gebruik: | |
Practicum: | |
Ontwerp
component: Het ontwerpen van scheepshulpsystemen |
|
Percentage ontwerponderwijs: 100% |