laatst gewijzigd:10/02/2003

Vakcode: mt806

Vaknaam: Sterkteleer 2

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een College

ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Hommel, ir. G.

Tel.:  015-27 86507

Trefwoorden:

Buiging van balken met asymmetrische doorsneden, 3D balkconstructies, Spannings- en vervormingsleer, Cirkel van Mohr, Grensspanningshypothesen, loodrecht op hun vlak belaste platen, knik.

Cursusjaar:

BSc 2e jaar

Semester:

1B

Coll.uren p/w:

4

Andere uren:

Verpl. oefeningen

Toetsvorm:

Schriftelijk

Tentamenperiode:

1B, 2A

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: mt804

Wordt vervolgd door:

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

·       STERKTELEER 2:

q       buiging van balken met asymmetrische doorsneden

q       eenvoudige statisch onbepaalde 3D balkconstructies

q       spanningstoestanden en grensspannings hypothesen (Von Mises, Tresca)

q       buiging van lateraal belaste platen

q       knik van staven en eenvoudige balkconstructies

College materiaal:

·       Mechanics of Materials, Gere and Timoshenko, 3rd edition, ISBN 0-412-36880-3,

·       Uitgewerkte college aantekeningen, Hommel, G.

Referenties vanuit de literatuur:

·      Concepts and Applications of Finite Element Analysis, Cook, R.D. et al., Third edition, ISBN 0-471-50319-3,

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Leerdoelen: De student moet:

·       de theorie van buiging van balken met asymmetrische doorsneden begrijpen en kunnen toepassen op eenvoudige gevallen,

·       het evenwicht en de vervormingen van eenvoudige statisch onbepaalde 3D balkconstructies kunnen analyseren,

·       de spanningstoestanden en grensspannings hypothesen begrijpen en kunnen toepassen op eenvoudige situaties,

·       de theorie van plaatbuiging begrijpen en kunnen toepassen op lateraal belaste platen met verschillende combinaties van randvoorwaarden

·       de kniklast kunnen bepalen voor staven en eenvoudige balkconstructies,

Computer gebruik: computer oefeningen

Practicum:

Ontwerp component:

Percentage ontwerponderwijs:  0 %