laatst gewijzigd 11/04/2002
Vaknaam: Industriële Assemblage Het betreft een project TUD studiepunten: 1 ECTS studiepunten: 1,5 |
|
Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme
Techniek |
|
Docent: Tichem,
dr.ir. M. |
Tel.: 015-27 81603 |
Trefwoorden:
assemblageproces, assemblagetechnieken, ontwerpen van assemblagesystemen,
Design For Assembly, microassemblage |
Cursusjaar: 4 Periode: 3 Coll.uren p/w: 2 Andere uren: Practicum, zelfstudie. Toetsvorm: schriftelijk (datum nader te bepalen), practicum
en case study Tentamenperiode: n.v.t. (zie jaarindeling) |
Voorkennis:
wb5420 |
|
Wordt vervolgd door: n.v.t. |
|
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp: 1.
Kenmerken
van assemblage in verschillende segmenten (kapitaalgoederen,
consumentengoederen, electronica assemblage, microassemblage); 2.
Het
assemblageproces; 3.
Industriële
assemblagetechnologie, programmering en besturing (sluit aan op wb5420); 4.
Practicum:
programmeren van een assemblagecel met sensor terugkoppeling; 5.
Concepten
voor assemblagesystemen, interne logistiek; 6.
Assemblagegericht
ontwerpen (Design For Assembly), incl. case study; 7.
Microassemblage. |
|
College materiaal: Dictaat/reader. Wordt ter beschikking
gesteld bij aanvang van het college. |
|
Referenties vanuit de literatuur: Industrial Assembly, S.Y. Nof et al, Chapman & Hall, London,
1997, ISBN 0-412-55770-3 |
|
Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen,
etc.): Het practicum en de case study Design For
Assembly moeten met positief resultaat zijn uitgevoerd. Het cijfer wordt
vastgesteld op basis van een schriftelijk tentamen; de datum van het tentamen
wordt in overleg vastgesteld. |
|
Doel: Opdoen van kennis en vaardigheden rondom
industriële assemblage, met als doel het kunnen (begeleiden van) het
ontwikkelen en invoeren van assemblagesystemen. |
|
Computer gebruik: Design For Assembly. |
|
Practicum:
Programmeren van een assemblagecel. |
|
Ontwerp component: Ontwerpen van assemblagesystemen, integraal
met het (her)ontwerpen van het product gericht op assembleerbaarheid. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 70% |