Projectcode: wbtp102/104 d.
Projecten Constructieleer



TUD studiepunten per project: ¾ / 1 / 1 / 1
ECTS studiepunten: 1 / 2 / 2 / 2

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Beek, dr.ir. A. van

Tel.: 015-2786984

Trefwoorden:
Constructieleer, machineonderdelen, boutverbindingen, lasverbindingen, as-naafverbindingen, lagers

Cursusjaar: 1
Periode
: 2, 4
Coll.uren p/w: -
Andere uren:
Zie opm.

Toetsvorm: Verslaglegging
Tentamenperiode:
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wbtp101d2, wb1106 wb1107, wb1108
Wordt vervolgd door: wb5201, ide543, wbp524
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Inleiding:
  1. Inleiding constructieve principes en methoden.
  2. Ontwerpen op basis van mechanische sterkte en stijfheid.
  3. Ontwerpen op basis van het gedrag van fluVda.
  4. Begrippen en normalisatie.
  • Het ontwerp van enkele veel toegepaste machineonderdelen:
  1. Bout- en klinkverbindingen belast op afschuiving of op trek, krachtgesloten of vormgesloten verbindingen, gebruik van voorspanning.
  2. Lasverbindingen.
  3. Assen en askoppelingen.
  4. Wentellagers.
  5. Hydrostatische en hydrodynamische glijlagers.
  • Overzicht van algemene principes en ontwerpmethoden van machineonderdelen geVllustreerd aan de hand van de voorbeelden.
College materiaal:
Beek, dr.ir. A. van, Houtman, ir. C.J., Pasman, ing. G., Pistecky, ir. P.V., Constructieleer, 1995 (collegedictaat)
Referenties vanuit de literatuur:
  • Kenneth S.Edwards, Robert B. McKee, Fundamentals of mechanical component design, MacGraw-Hill, New York, 1991, ISBN 0-07-019102-6
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Het vak wordt gegeven in projectvorm.
Doel:
  • Het doel van het vak is de studenten basiskennis bij te brengen van de principes en methoden toegepast bij het ontwerp van machineonderdelen.
  • Het doel van de instructies/oefeningen is de student beter en efficient voor te bereiden op de deeltentamens van het vak.
Computer gebruik:
Practicum:
Ontwerp component:
Het project is geheel gewijd aan ontwerpaspecten.
Percentage ontwerponderwijs: 100%