Vakcode: wi2256th
Vaknaam: Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen voor TH
Het betreft een College
TUD studiepunten: 4
ECTS studiepunten: 6 |
Faculteit der Informatietechnologie en Systemen |
Docent(en): Beek, ir. P.C.W. |
Tel.:
015-27 87292 |
Trefwoorden:
Stelsels vergelijkingen, eigenwaardeproblemen, lineaire differentiaalvergelijkingen |
Cursusjaar:
TH1
Periode: 2/2/4/0
Coll.uren p/w: 2/2/4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 1, 2, 3, 4
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
|
Wordt
vervolgd door: wi3097wb/mt |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
- Stelsels lineaire vergelijkingen, echelonvorm, rang.
- Vectoren in Rn,
nulruimten, lineaire onafhankelijkheid, inleiding lineaire afbeeldingen, representatie
matrices.
- Operaties met matrices, inverteerbaarheid, blokmatrices.
- Determinanten, regel van Cramer.
- Vectorruimten, kern en beeldruimte van lineaire
transformaties, coördinatisatie, dimensie, basistransformaties, toepassingen.
- Eigenwaarden en eigenvectoren (reëel en complex),
diagonalisatie, toepassingen.
- Inwendig product, orthogonaliteit.
- Diagonalisatie van symmetrische matrices.
- Eerste orde lineaire differentiaalvergelijkingen.
- Tweede en hogere orde lineaire differentiaalvergelijkingen,
lineaire onafhankelijkheid van oplossingen.
- Stelsels lineaire inhomogene eerste orde
differentiaalvergelijkingen.
|
College
materiaal:
- Lineaire Algebra: Linear Algebra and its applications
(D.C. Lay).
- Differentiaalvergelijkingen: Boyce-DiPrima/eventueel
dictaat (Lemei).
|
Referenties
vanuit de literatuur:
W.E. Boyce and R.C. Diprima, Elementary differential
equations and boundary value problems, ISBN 0-471-83824-1 |
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
- Het eindcijfer is het rekenkundig gemiddelde
van de cijfers voor de afgelegde deeltentamens, waarbij een deelcijfer alleen meetelt als
het 5 of hoger is. Kwartaal 1+2 = Deel 1, kwartaal 3 = Deel 2.
|
Doel:
Het aanleren van een aantal wiskundige technieken en
inzichten noodzakelijk voor het oplossen van allerhande technisch-fysische
modelvergelijkingen, hetzij analytisch, hetzij numeriek. |
Computer
gebruik: |
Practicum:
|
Ontwerp
component: |
Percentage
ontwerponderwijs: 0% |