laatst gewijzigd 02/05/2002

Vakcode: wb2305 
Vaknaam: Digitaal regelen

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Dijkstra, dr. Sj.

Tel.: 015-27 85606

Trefwoorden:
Computer regeling, regeltheorie, bemonsteren van signalen, discrete-tijd systemen, storings modellen, state-space regelaarontwerp, pool-platsing, optimale regelingen, minimum variantie regeling, implementatie van regelaars

Cursusjaar: 3
Periode
:
0/4/0/0
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: 0
Toetsvorm: schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 3
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb2204, wb 2302
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Rol van de computer in de moderne regeltechniek.
  • Bemonsteren van continue tijd signalen. Sample-theorema. Keuze van bemonsterfrekwentie.
  • Diskrete-tijd systeem beschrijving. Toestandsbeschrijving in diskrete-tijd. Polen en nulpunten.
  • Analyse van discrete-tijd systemen. Stabiliteit. Regelbaarheid, waarneembaarheid.
  • Storingsmodellen. Storingsreductietechnieken
  • Ontwerpen van regelaars. Digitale PID-regelaar. Toestandsterugkoppeling.
  • Poolplaatsingsmethoden. Observers.
  • Optimale regeling.Optimale voorspellers.Minimum-variantieregeling.
  • Implementatie-aspecten bij computer regelingen
College materiaal:
K.J. Cstrom, B.Wittenmark 'Computer-controlled Systems, Prentice Hall ,1990, 2nd edition ISBN 0 13 168600 3
Referenties vanuit de literatuur:
  • B.C.Kuo 'Digital Control Systems' Tokyo, Holt-Saunders, 1980
  • R.Isermann 'Digitale Regelsyteme' Berlin, Springer Verlag, 1977
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Het tentamen is "open boek".
Doel:
De gevolgen van computerregelingen worden geïntroduceerd. De verschillen met de klassieke continue-tijd benadering worden besproken. De gevolgen van implementatie worden behandeld. Er wordt ingegaan op de extra mogelijkheden met de moderne apparatuur.
Computer gebruik:
Practicum:
Ontwerp component:
Het ontwerpen van digitale regelaars wordt behandeld.
Percentage ontwerponderwijs: 25 %