laatst gewijzigd 17/06/2002

Vakcode: wb4408A 
Vaknaam: Dieselmotoren A

Het betreft een college
TUD studiepunten: 3
ECTS studiepunten: 4,5

Faculteit Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Stapersma, prof.ir. D.

Tel.: 015 27 83051

Trefwoorden:

Cursusjaar: MSc 1st year
Periode: 1A / 1B
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: -
Toetsvorm: Zie opm.
Tentamenperiode: 2, 3
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb1224
Wordt vervolgd door: wb4408B
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Werkingsprincipe. Basis begrippen (gem eff druk, gem zuiger snelheid, luchtovermaat etc)Thermodynamische grondslagen. Polytrope proces. Prestatieberekeningen m.b.v. Seiliger proces. Drukvulling van dieselmotoren, samenspel van dieselmotor met drukvulgroep, het Winkler-diagram, mean value simulatie.
College materiaal:
  • D. Stapersma, "Diesel engines I: Performance analysis and turbocharging "
  • D. Stapersma, "Diesel engines II: Thermodynamic principles"
  • D. Stapersma, "Diesel engines III: Turbocharging"
Referenties vanuit de literatuur:
  • "595 Series - The new MTU diesel engine generation" E. Bruckner, G.M. Wolters CIMAC conference, Florence 1991 reprint from MTU focus 2/1991
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Tentamen in de vorm van thuis te maken vraagstukken met een nabespreking
Doel:
  • Het in technische en economische zin kunnen plaatsen van de dieselmotor ten opzichte van andere energieopwekkers.
  • Inzicht in de samenhang en onderlinge beinvloeding van de parameters die de prestatie van een moderne dieselmotor bepalen.
  • Kweken van fundamenteel inzicht in de thermodynamische processen die zich in een dieselmotor afspelen, zowel in de cylinder als in de drukvulgroep.
  • Begrip van de werking van een uitlaatgassengedreven drukvulgroep als middel om de vermogensdichtheid aanzienlijk te verhogen en als voorbeeld van een primaire vorm van afvalwarmtebenutting.
  • Enig inzicht in de complexe interactie tussen motor en drukvulgroep bij deellast.
Computer gebruik:
Beperkt; de collegestof is geweven rond een computerondersteunde procesberekening van het dieselproces en geeft de basis voor geavanceerde simulaties van de dieselmotor. De vraagstukken kunnen naar keuze met de hand of met de computer worden opgelost.
Practicum:
Practicum aan een dieselmotor met drukvulgroep
Ontwerp component:
Beperkt; bepaling van ontwerpparameters die de prestatie van een dieselmotor bepalen. Geen uitgebreide behandeling van constructieve aspecten van een motor.
Percentage ontwerponderwijs: 25%