laatst gewijzigd: 12/11/2002

Vakcode:wbtp106

Vaknaam: Project Transport 2

Zie ook Blackboard voor de laatste informatie

Het betreft een project

TUD studiepunten: 3

ECTS studiepunten: 4

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Dr.ir. S.A. Miedema; Prof.ir. W.J. Vlasblom; Dr.ir. D.H. Plettenburg; Dr.ir. J.L. Herder; Ir. R.G. van de Ruijtenbeek; Dr.ir. A. Van Beek; J. Den Hartog

Tel.:  015-27 88359

Trefwoorden:

-          Transport

-          Baggeren

-          Sleephopperzuiger

-          Schaalwetten

-          Systeemanalyse

-          Verbindingen

-          Zuigbuis(bok)

-          Projectvaardigheden

Cursusjaar:

BSc 1e jaar

Periode:

1B

Coll.uren p/w:

2

Andere uren:

 

Toetsvorm:

Rapportage en toets

Tentamenperiode:

1, 2

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis:

Wordt vervolgd door:

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

-          In dit tweede deel wordt het evenwicht van de zuigbuis bekeken, wordt het begrip stabiliteit geillustreerd, wordt een abstract model van de zuigbuis gemaakt, wordt een ontwerp van een zuigbuisbok gemaakt en wordt een faalanalyse uitgevoerd.

-          Tevens wordt gedurende het project een cursus projectvaardigheden gegeven.

 

College materiaal:

-          Blackboard

-          Collegedictaat Baggerwerktuigen wb3408, van Prof.ir. W.L. Vlasblom

-          Boek Werktuigkundige Systemen van Cool/Plettenburg

-          Boek Werktuigonderdelen van Matek

Referenties vanuit de literatuur:

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

-          Het project wordt afgesloten met een rapport

-          Het deel projectvaardigheden wordt afgesloten met het schrijven van een essay

-          Er moet een ontwerp worden gemaakt en gebouwd

-          Het project als geheel wordt afgesloten met een computertoets

Leerdoelen:

1           Projectmatig werken

  • Als groep succesvol aan een gemeenschappelijke opdracht werken
  • Onderling goed communiceren
  • Met elkaars sterke en zwakke punten om kunnen gaan
  • Het structureren van besprekingen
    • Brainstormen
    • Taken verdelen en coördineren
    • Het plannen van het project
    • Het herkennen van eigen en andermans voorkeursrollen in een team
  • In staat zijn de verschillende aspecten van groepsprocessen te herkennen en te benoemen
  • Het rapporteren

2           Werktuigbouwkundig

2.1          Technische Systemen

  • Het modelleren van de werkelijkheid in systemen
  • Het analyseren van systemen m.b.v. evenwichtsbeschouwingen en blokschema's
  • De mogelijkheden en beperkingen van diverse Werktuigbouwkundige bouwstenen, zoals:
    • Veren
    • Mechanische versterkers
    • Aandrijvingen
  • De invloed van:
    • Wrijving
    • Weerstand
    • Schaal veranderingen
  • Verwerving en gebruik van energie

2.2          Constructieleer

  • Verbindingen
    • Functionaliteit
      • Vormgesloten
      • Krachtgesloten
      • Materiaalgesloten
    • Uitvoering
      • Lijmverbindingen
      • Soldeerverbindingen
      • Lasverbindingen
      • Klinkverbindingen
      • Schroefverbindingen
      • Penverbindingen
      • Spanbussen
      • Borgelementen
      • Veren
      • Lagers
  • Overbrengingen
    • Functionaliteit
      • Belasting
      • Beweging
    • Uitvoering
      • Draagassen
      • Aandrijfassen
      • Astappen
  • Belastingen
    • Toelaatbare spanning
    • Belastingsoorten
    • Vergelijkspanning
    • Vermoeiing

 

Computer gebruik:

-          PC op werkplek, het maken van een internetsite

-          Frontpage, Internet Explorer, Word

Practicum:

-          Faalanalyse

Ontwerp component:

-          Het maken van een ontwerp van een zuigbuisbok

-          Het fabriceren van de ontworpen zuigbuisbok

Percentage ontwerponderwijs:  75%