laatst gewijzigd: 10/01/2003

Vakcode: wb2207

Vaknaam: Systeem- en regeltechniek 2

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een College

ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Sectie Systeem- en Regeltechniek

Docent(en): dr.Sj.Dijkstra

Tel.:  015-27 85605 /      

Trefwoorden:

Terugkoppeling, PID-regelaars

Analyse net wortelkromme methode

Frequentiedomein technieken.

Bode en Nyquist

Cursusjaar:

BSc 2e jaar

Semester:

Coll.uren p/w:

4

Andere uren:

     

Toetsvorm:

Tentamenperiode:

1A, 1B

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis (vakcodes):

wb2104

Wordt vervolgd door (vakcodes):

wb2420

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

De wortelkrommemethode. Analyse van eigenschappen van geregelde systemen. Voorbeelden van toepassing van de root-locus methode.

Frequentie domein ontwerp methoden. Bode plot. Stabiliteit en statische fout in frequentie domein.

Nyquist stabiliteitscriterium.

Stabiliteitsmarges

De Bode gain-Phase relatie.

Relatie open-closed loop.

Dynamische compensatie met PD en PI regelaars. PID compensatie.

Sensitivity functies.

College materiaal:

  • G.F.Franklin, J.D. Powell, A.Emami-Naeini 'Feedback Control of Dynamic Systems" Addison-Wesley, 1994, 3e druk     

Referenties vanuit de literatuur:

  • R.C.Dorf, R.H.Bishop 'Modern Control  Systems' Addison-Wesley, 1994. 3re druk
  • N.S.Nise 'Control Systems Engineering' John Wiley & Sons, 2000, 3e druk.

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Het tentamen omvat een aantal meerkeuze vraagstukken. Tijdens het college worden er oefenopgaven meegegevn die thuis kunnen worden gemaakt en mits op tijd ingeleverd meetellen voor het eindcijfer

Leerdoelen:

Inzicht in systeemdynamica en het ontwerpen van regeling gebaseerd op systeemkennis

Computer gebruik:

MATLAB wordt gebruikt bij de presentatie van de technieken en het gebruik van dit pakket wordt onderwezen.

Practicum:

     

Ontwerp component:

Het ontwerpen van regelingen op grond van kennis van systemen staat centraal

Percentage ontwerponderwijs:  50%