laatst gewijzigd 04/06/2003

Vakcode: wi2256th
Vaknaam: Lineaire algebra en differentiaalvergelijkingen voor TH

Het betreft een College
ECTS studiepunten:
6

Faculteit der Informatietechnologie en Systemen
Docent(en): Beek, ir. P.C.W.

Tel.: 015-27 87292

Trefwoorden:
Stelsels vergelijkingen, eigenwaardeproblemen, lineaire differentiaalvergelijkingen

Cursusjaar: TH1
Periode: 1A, 1B, 2A
Coll.uren p/w: 2/2/4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 1A t/m 2B
(zie jaarindeling)

Voorkennis:  
Wordt vervolgd door:  wi3097wb/mt
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Stelsels lineaire vergelijkingen, echelonvorm, rang.
  • Vectoren in Rn, nulruimten, lineaire onafhankelijkheid, inleiding lineaire afbeeldingen, representatie matrices.
  • Operaties met matrices, inverteerbaarheid, blokmatrices.
  • Determinanten, regel van Cramer.
  • Vectorruimten, kern en beeldruimte van lineaire transformaties, coördinatisatie, dimensie, basistransformaties, toepassingen.
  • Eigenwaarden en eigenvectoren (reëel en complex), diagonalisatie, toepassingen.
  • Inwendig product, orthogonaliteit.
  • Diagonalisatie van symmetrische matrices.
  • Eerste orde lineaire differentiaalvergelijkingen.
  • Tweede en hogere orde lineaire differentiaalvergelijkingen, lineaire onafhankelijkheid van oplossingen.
  • Stelsels lineaire inhomogene eerste orde differentiaalvergelijkingen.
College materiaal:
  • Poole, Linear Algebra, a modern introduction, ISBN 1-800-423-0563

Extra voordelig aan te schaffen in een bundel samen met het boek van Stewart (Analyse). ISBN 1-861-52997-X

Referenties vanuit de literatuur:
W.E. Boyce and R.C. Diprima, Elementary differential equations and boundary value problems, ISBN 0-471-83824-1
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Het aanleren van een aantal wiskundige technieken en inzichten noodzakelijk voor het oplossen van allerhande technisch-fysische modelvergelijkingen, hetzij analytisch, hetzij numeriek.
Computer gebruik: 
Practicum:
Ontwerp component:
Percentage ontwerponderwijs: 0%