laatst gewijzigd: 14.03.2006

Vakcode: mt501
Vaknaam:
Hydromechanica 1
ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een College
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde & Maritieme Techniek

Docent(en): Keuning, dr.ir. J.A

Tel.: 015-27 81897

Trefwoorden:

Cursusjaar: BSc 1e jaar
Semester: 1B
Coll.uren p/w: 4
Andere uren:
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 3
(zie
jaarindeling)

Voorkennis:

Wordt vervolgd door:

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
In dit college wordt een introductie gegeven van een groot aantal facetten van de scheepshydromechanica en hun onderlinge samenhang zoals die later in de studie meer als geisoleerde onderwerpen aan bod komen. Behandeld worden: de hydrostatica, de geometrie beschrijving van het schip, inleiding lijnenplan, het begrip stabiliteit, de stabiliteit van drijvende lichamen, eenvoudige stabiliteit berekening bij kleine helling hoeken, de weerstand van lichamen onder water en aan het oppervlak, eenvoudige weerstand benaderings methoden voor schepen, de model wetten in de hydromechanica, de extrapolatie methode van Froude, de lift van een vleugel, de vleugel karakteristieken, de toepassing hiervan bij voortstuwing en bij scheepsschroeven, de schroef karakteristieken en een eenvoudige schroef berekening, de fysica van het zeilen en zeilvoortstuwing, en tenslotte een inleiding in de dynamica, het massa veer systeem, het gedempte massa veer systeem en de analogie met het schip in golven en de scheepsbewegingen.

College materiaal:

Referenties vanuit de literatuur:

Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Leerdoelen:

De student kan:

  1. de basis van systeem analyse beschrijven (buitenwerld, interfaces, beperkingen, objecten, relaties enz.)

  2. maritieme systemen zoals schip/motor/schroef beschrijven en modelleren met behulp van beperkte systeem analyse methodologie; eenvoudige maritieme systemen modelleren door onderverdeling in subsystemen en componenten

  3. evenwicht condities van maritieme systemen bepalen en kwalitatief analyseren

  4. de definities en belangrijkste karakteristieken van weerstand, voortstuwing en manoeuvreren (snelheid, weerstand, vermogen, RPM, draaicapaciteit) begrijpen en toepassen

  5. de relaties tussen algemeen vloeistof dynamica en scheepshydromechanica (bijv. lift/aerodynamica/zeilen; visceuze stroming/Reynolds getal/volgstroomvelden/voortstuwingsrendement; laminair & visceuze stroming/weerstand; niet visceuze stroming/golf patronen/weerstand) beschrijven

  6. de natuur van golfklimaat (golf hoogte, period, richting, onregelmatige golven) en de effecten hiervan op schepen (bewegingen, slamming, groen water) beschrijven

  7. de principes van golf-geinduceerde bewegingen van drijvende constructies met eenvoudige geometrie (cylindrische boei) beschrijven en modelleren m.b.v lineair tweede orde ongekoppelde differentiaal vergelijkingen (bijv. de een-dimensionalle domp vergelijking)

  8. de achtergrond van de belangrijkste schaal regels (Newton, Froude, Reynolds) d.m.v dimensie analyse uitleggen

  9. schaalregels voor schaalmodel experimenten in een sleeptank toepassen en potentieele complicaties identificeren

Computer gebruik:

Practicum:  Workshop in de vorm van eenvoudige doch demonstratieve model proeven in de  sleeptank tank

Ontwerp component:  Verworven kennis en inzicht m.b.t. hydrostatica toepassen bij het ontwerpen van schepen en drijvende constructies.

Percentage ontwerponderwijs:  25%