Vakcode: mt501
Vaknaam:
Hydromechanica 1
ZIE OOK
BLACKBOARD
Het betreft
een
College
ECTS studiepunten: 3
|
Faculteit der Werktuigbouwkunde & Maritieme Techniek
|
Docent(en):
Keuning,
dr.ir. J.A
|
Tel.:
015-27 81897
|
Trefwoorden:
|
Cursusjaar:
BSc 1e
jaar
Semester: 1B
Coll.uren p/w: 4
Andere uren:
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2, 3
(zie jaarindeling)
|
Voorkennis:
|
Wordt vervolgd door:
|
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
In dit
college wordt een introductie gegeven van een groot aantal facetten van de
scheepshydromechanica en hun onderlinge samenhang zoals die later in de
studie meer als geisoleerde onderwerpen aan bod komen. Behandeld worden: de
hydrostatica, de geometrie beschrijving van het schip, inleiding lijnenplan,
het begrip stabiliteit, de stabiliteit van drijvende lichamen, eenvoudige
stabiliteit berekening bij kleine helling hoeken, de weerstand van lichamen
onder water en aan het oppervlak, eenvoudige weerstand benaderings methoden
voor schepen, de model wetten in de hydromechanica, de extrapolatie methode
van Froude, de lift van een vleugel, de vleugel karakteristieken, de
toepassing hiervan bij voortstuwing en bij scheepsschroeven, de schroef
karakteristieken en een eenvoudige schroef berekening, de fysica van het
zeilen en zeilvoortstuwing, en tenslotte een inleiding in de dynamica, het
massa veer systeem, het gedempte massa veer systeem en de analogie met het
schip in golven en de scheepsbewegingen.
|
College materiaal:
|
Referenties vanuit de literatuur:
|
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering,
toelatingseisen, etc.):
|
Leerdoelen:
De student kan:
-
de basis van
systeem analyse beschrijven (buitenwerld, interfaces, beperkingen,
objecten, relaties enz.)
-
maritieme
systemen zoals schip/motor/schroef beschrijven en modelleren met behulp
van beperkte systeem analyse methodologie; eenvoudige maritieme systemen
modelleren door onderverdeling in subsystemen en componenten
-
evenwicht
condities van maritieme systemen bepalen en kwalitatief analyseren
-
de definities
en belangrijkste karakteristieken van weerstand, voortstuwing en
manoeuvreren (snelheid, weerstand, vermogen, RPM, draaicapaciteit)
begrijpen en toepassen
-
de relaties
tussen algemeen vloeistof dynamica en scheepshydromechanica (bijv. lift/aerodynamica/zeilen;
visceuze stroming/Reynolds getal/volgstroomvelden/voortstuwingsrendement;
laminair & visceuze stroming/weerstand; niet visceuze stroming/golf
patronen/weerstand) beschrijven
-
de natuur van
golfklimaat (golf hoogte, period, richting, onregelmatige golven) en de
effecten hiervan op schepen (bewegingen, slamming, groen water)
beschrijven
-
de principes
van golf-geinduceerde bewegingen van drijvende constructies met
eenvoudige geometrie (cylindrische boei) beschrijven en modelleren m.b.v
lineair tweede orde ongekoppelde differentiaal vergelijkingen (bijv. de
een-dimensionalle domp vergelijking)
-
de achtergrond
van de belangrijkste schaal regels (Newton, Froude, Reynolds) d.m.v
dimensie analyse uitleggen
-
schaalregels
voor schaalmodel experimenten in een sleeptank toepassen en potentieele
complicaties identificeren
|
Computer gebruik:
|
Practicum:
Workshop in de
vorm van eenvoudige doch demonstratieve model proeven in de sleeptank tank
|
Ontwerp component:
Verworven kennis
en inzicht m.b.t. hydrostatica toepassen bij het ontwerpen van schepen en
drijvende constructies.
|
Percentage ontwerponderwijs:
25%
|