laatst gewijzigd: 23/02/2006

Vakcode: mt514 
Vaknaam: Bewegingen en sturen 3

Het betreft een College
ECTS studiepunten: 3

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Pinkster, prof.dr.ir. J.A.

Tel.: 015-27 83598

Trefwoorden:
Manoeuvreren en Sturen.Verdieping theorie manoeuvreren van schepen en andere objecten. Lineaire modellen, niet-lineaire modellen. Model proeven ter bepaling van coëfficiënten voor lineaire en niet-lineaire mathematische modellen. Stoppen en versnellen van schepen. Invloed van beperkte waterdiepte en beperkte breedte van een vaarwater. Onderlinge beïnvloeding van schepen. Simulatoren. Scheepsbewegingen. Verdieping theorie van scheepsbewegingen. 3-dimensionale diffractie theorie. Strip theorie. Gedrag van afgemeerde offshore constructies. Niet-lineaire golfdriftkrachten.

Cursusjaar: MSc 1e jaar
Periode: 2B
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 2B, August
(zie jaarindeling)

Voorkennis: mt513
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Deel 1: Manoeuvreren en Sturen
    De algemene bewegingsvergelijkingen van een star lichaam met 6 graden van vrijheid volgens Euler, de lineaire stuurvergelijkingen van 6 graden van vrijheid(onderzeeer), samenvatting van bestaande niet-lineaire bewegingsvergelijkingen en een kritische beschouwing daarover, simulatietechnieken ten behoeve van training van zeevarenden en wetenschappelijk onderzoek, de menselijke reactie, eventueel een excursie naar een van de simulatoren. Regeltechnische beschouwingen en criteria voor stuurautomaten. Experimenten en resultaten van experimenten van oscillatie- en transient proeven, invloed beperkingen vaarwater in diepte en/of breedte. Stoppen en versnellen van schepen.
  • Deel 2: Scheepsbewegingen
    Lineaire 3-dimensionale potentiaaltheorie, symmetrie van de toegevoegde massa en demping, de Haskind relaties tussen golfkrachten, golfpotentiaal en stralingspotentiaal. Numerieke oplossingen voor het lineaire 3-dimensionale potentiaalprobleem zonder invloed voorwaardse snelheid. Striptheorie voor schepen met voorwaardse snelheid. Niet-lineaire effecten in de golfkrachten op een drijvend lichaam zonder voorwaardse snelheid. Weerstandstoename van schepen varend in golven. Optimaliseren van het zeegangsgedrag van een schip in het ontwerpstadium.
College materiaal:
  • Scheepsbewegingen, sturen en manoeuvreren 2: Prof. J. Gerritsma
  • Wave drift forces: Prof.dr.ir. J.A. Pinkster
Referenties vanuit de literatuur:
Proceedings ITTC, Principles of Naval Architecture
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
De studenten worden de gelegenheid gegeven een voordracht te geven en een scriptie te schrijven over in nader in overleg met de docent vast te stellen onderwerpen uit de scheepshydromechanica.
Doel:

De student kan:

  1. apply the equations of motion to a single rigid non-elastic body in order to describe the motion of a ship sailing in waves or maneuvering in calm water

  2. deduce the relevant linear equations of motion in the frequency domain for a ship lying still or sailing in waves

  3. deduce the linear, time domain equations of motion for a body floating in waves

  4. analyse the motions of a ship in irregular waves and predict the probability of extreme values of ship motions and forces working on the ship

  5. determine the motions of a ship when executing different maneuvers, eg. turning circle, crash stop etc

  6. select, on basis of motion criteria, ways and means to reduce extreme roll motion of a ship in waves

  7. explain the different non-linear hydrodynamic effects that play an important role in the motion response of floating structures moored at sea

  8. explain the main theoretical backgrounds regarding linear and non-linear wave forces acting on floating structures

  9. Explain the main theoretical backgrounds regarding hydrodynamic calculation methods such as the ‘strip-theory’ for ships sailing in a seaway and the ‘3-dimensional diffraction  theory’ for stationary, floating structures in waves

Computer gebruik:
Afhankelijk van de keuze van onderwerpen voor scriptie en/of voordracht kunnen studenten gebruik maken van software van de afdeling voor het voorspellen van het gedrag van drijvende objecten.
Practicum:
Ontwerp component:
Percentage ontwerponderwijs: 25%