Trefwoorden:
Manoeuvreren en Sturen.Verdieping theorie manoeuvreren van schepen en andere objecten.
Lineaire modellen, niet-lineaire modellen. Model proeven ter bepaling van coëfficiënten
voor lineaire en niet-lineaire mathematische modellen. Stoppen en versnellen van schepen.
Invloed van beperkte waterdiepte en beperkte breedte van een vaarwater. Onderlinge
beïnvloeding van schepen. Simulatoren. Scheepsbewegingen. Verdieping theorie van
scheepsbewegingen. 3-dimensionale diffractie theorie. Strip theorie. Gedrag van afgemeerde
offshore constructies. Niet-lineaire golfdriftkrachten. |
Cursusjaar:
MSc 1e jaar
Periode:
2B
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode:
2B, August
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
mt513 |
Wordt
vervolgd door: - |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
- Deel 1: Manoeuvreren en Sturen
De algemene bewegingsvergelijkingen van een star lichaam met 6 graden van vrijheid volgens
Euler, de lineaire stuurvergelijkingen van 6 graden van vrijheid(onderzeeer), samenvatting
van bestaande niet-lineaire bewegingsvergelijkingen en een kritische beschouwing daarover,
simulatietechnieken ten behoeve van training van zeevarenden en wetenschappelijk
onderzoek, de menselijke reactie, eventueel een excursie naar een van de simulatoren.
Regeltechnische beschouwingen en criteria voor stuurautomaten. Experimenten en resultaten
van experimenten van oscillatie- en transient proeven, invloed beperkingen vaarwater in
diepte en/of breedte. Stoppen en versnellen van schepen.
- Deel 2: Scheepsbewegingen
Lineaire 3-dimensionale potentiaaltheorie, symmetrie van de toegevoegde massa en demping,
de Haskind relaties tussen golfkrachten, golfpotentiaal en stralingspotentiaal. Numerieke
oplossingen voor het lineaire 3-dimensionale potentiaalprobleem zonder invloed voorwaardse
snelheid. Striptheorie voor schepen met voorwaardse snelheid. Niet-lineaire effecten in de
golfkrachten op een drijvend lichaam zonder voorwaardse snelheid. Weerstandstoename van
schepen varend in golven. Optimaliseren van het zeegangsgedrag van een schip in het
ontwerpstadium.
|
College materiaal:
- Scheepsbewegingen, sturen en manoeuvreren 2: Prof. J.
Gerritsma
- Wave drift forces: Prof.dr.ir. J.A. Pinkster
|
Referenties
vanuit de literatuur:
Proceedings ITTC, Principles of Naval Architecture
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
De studenten worden de gelegenheid gegeven een
voordracht te geven en een scriptie te schrijven over in nader in overleg met de docent
vast te stellen onderwerpen uit de scheepshydromechanica. |
Doel:
De student kan:
-
apply the
equations of motion to a single rigid non-elastic body in order to
describe the motion of a ship sailing in waves or maneuvering in calm
water
-
deduce the relevant linear
equations of motion in the frequency domain for a ship lying still or
sailing in waves
-
deduce the linear, time domain
equations of motion for a body floating in waves
-
analyse the motions of a ship in
irregular waves and predict the probability of extreme values of ship
motions and forces working on the ship
-
determine the motions of a ship
when executing different maneuvers, eg. turning circle, crash stop etc
-
select, on basis of motion
criteria, ways and means to reduce extreme roll motion of a ship in
waves
-
explain the different non-linear
hydrodynamic effects that play an important role in the motion response
of floating structures moored at sea
-
explain the main theoretical
backgrounds regarding linear and non-linear wave forces acting on
floating structures
-
Explain the main
theoretical backgrounds regarding hydrodynamic calculation methods such
as the ‘strip-theory’ for ships sailing in a seaway and the
‘3-dimensional diffraction theory’ for stationary, floating structures
in waves
|
Computer
gebruik:
Afhankelijk van de keuze van onderwerpen voor
scriptie en/of voordracht kunnen studenten gebruik maken van software van de afdeling voor
het voorspellen van het gedrag van drijvende objecten. |
Practicum: |
Ontwerp
component: |
Percentage
ontwerponderwijs: 25% |