laatst gewijzigd:26/01/2006

Vakcode: mt803

Vaknaam: Construeren en sterkte van maritieme objecten 2

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een College

ECTS studiepunten: 3,5

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Vink, ir. J.H.

Tel.:  015-27 85923

Trefwoorden:

Scheepsconstructie, offshore-constructies, constructief ontwerp, conceptueel ontwerp, ontwerpfilosofie, quasi-statische responsies, in hun vlak belaste plaatvelden, lateraal belaste plaatvelden, elasto-plastische berekeningen, knik van plaatvelden en verstijvers, langsscheepse bezwijkmoment, torsie van balken met dunwandige doorsneden

Cursusjaar:

BSc 2e jaar

Semester:

2B

Coll.uren p/w:

4

Andere uren:

Verplichte oefeningen

Toetsvorm:

Schriftelijk

Tentamenperiode:

2B, Aug.

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: mt802, mt805, mk6010mt, mt702

Wordt vervolgd door: mt8xx: Construeren en sterkte van maritieme objecten 3, mt8xx: EEM 2, mt111

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Het doel van het college is alle toekomstige scheepsbouwkundig ingenieurs inzicht bij te brengen in de achtergronden en het gedrag van scheeps- en offshore-constructies, hen te leren een verantwoord constructief concept op te zetten, de invloed van fabricagefactoren en andere randvoorwaarden duidelijk te maken en aan hen het doel en de werkwijze van de belangrijkste responsanalyse-methoden bij te brengen.

Het college plaatst het constructief ontwerp binnen het totale ontwerpproces van schepen en offshore-constructies. De ontwikkeling en achtergronden en de betekenis hiervan voor de verdere ontwikkeling van het vakgebied worden toegelicht.

Uitgaande van de verschillende taken van de constructie en de algemene beschouwing van de sterkte en stijfheid, worden de fundamentele aspecten behandeld van het conceptueel ontwerp van de constructie. Dit alles mede in het licht van economische en fabricagetechnische randvoorwaarden.

Om analyse van het concept mogelijk te maken, wordt het gedrag van staven, balken en plaatvelden, zowel verstijfd als onverstijfd, behandeld. De respons wordt afgeleid op de verschillende belastingsvormen die mogelijk zijn.

College materiaal:

Dictaat mt803: Construeren en Sterkte van Maritieme Objecten 2, ir. B. Boon, ir. J.H. Vink

Referenties vanuit de literatuur:

·       J.R. Paulling: Strength of Ships, in E.V. Lewis (ed.): Principles of Naval Architecture, 2nd ed., ISBN 0-939-773-00-7.

·       D.W. Chalmers: Design of Ships' Structures, HMSO London, 1993, ISBN 0 11 772717 2.

·       O.F. Hughes: Ship Structural Design, SNAME, 1988, ISBN 0-939773-04 X.

·       K.J. Rawson, E.C. Tupper: Basic Ship Theory, part 1, 4th ed., Longman.

·       R. Taggart (ed.): Ship Design and Construction, SNAME, 1980, ISBN 0-9603048-0-0.

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Verplichte oefeningen

Leerdoelen:

De student kan:

  1. De verschillende aspecten van het constructieve ontwerp onderscheiden en begrijpen

  2. Het conceptuele constructieve ontwerp kunnen maken voor een schip of platform, zijn componenten en de onderdelen,

  3. De theorie kunnen toepassen voor platen die in hun vlak of loodrecht op hun vlak belast zijn, voor zowel de lineaire als de niet lineaire responsie, en de permanente doorbuiging kunnen bepalen ten gevolge van grote laterale belastingen,

  4. De kniksterkte van onverstijfde en verstijfde panelen kunnen bepalen, en het na-knikgedrag van deze conponenten begrijpen,

  5. De methoden voor het evalueren van het langsscheepse bezwijkmoment voan de scheepsromp begrijpen en kunnen toepassen

  6. De theorie voor torsie van liggers met dunwandige doorsneden zonder welvingsverhindering begrijpen en kunnen toepassen

  7. De theorie voor torsie van liggers met dunwandige doorsneden met verhinderde welving begrijpen kunnen toepassen voor schepen met open doorsneden, en de verschillende methoden kennen voor het realiseren van voldoende torsie sterkte.  

Computer gebruik:

Practicum:

Meten van de spanningsverdeling in een plaat in het laboratorium voor Scheeps Constructies

Ontwerp component:

De gehele cursus betreft het ontwerpen van scheeps- en offshore-constructies. Ongeveer een kwart betreft het conceptueel ontwerp, en voor het overige het controleren van het constructief ontwerp middels responsanalyse en de invloed van andere factoren op het ontwerp.

Percentage ontwerponderwijs:  75 %