laatst gewijzigd:26/01/2006

Vakcode: mtp203

Vaknaam: Project Ontwerpen 1

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een project

ECTS studiepunten: 5

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Boonstra, ir. H.

Tel.:  015-27 81521

Trefwoorden:

 

Cursusjaar:

 BSc 2e jaar

Periode:

 2A

Coll.uren p/w:

 

Andere uren:

 

Toetsvorm:

 

Tentamenperiode:

 

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis:

Wordt vervolgd door:

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

 

College materiaal:

 

Referenties vanuit de literatuur:

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Enkele onderstaande leerdoelen zullen dit jaar niet behandeld worden i.v.m. een overgangsregeling.

Leerdoelen:

De student kan:

  1. Knowledge of various hull forms, generate hull forms by means of transformation, systematic series, understand relation with stability, resistance, propulsion, space, seakeeping, production

  2. Practical application of resistance and propulsion estimates, e.g. Holtrop-Mennen, systematic series (Lap, Taylor), limitations, benchmarking

  3. Design consequences of powering system concepts

  4. Apply and interpret the lay-out of ships, including 1. Topology, decks, double bottom, aft peak, fore peak, poop, forecastle, rudder, propeller, bulb; 2. Webs, girders, beams, pillars, frames, decks, bulkheads, shell; 3. Hatch covers, anchor and mooring system, steering gear, lifesaving equipment, fire fighting equipment, bridge and accommodation, ventilation and exhaust systems, deck cranes

  5. Apply weight estimate methods: statistical (Watson, Westers, Guldhammer, own statistics), direct calculations

  6. Apply and interpret hydrostatic stability, legal requirements, stability effects in waves

  7. Understand the main environmental problem in the world (Ozone layer, greenhouse effect)

  8. Knowledge of the role of the maritime industry within the reality of global environmental problems

  9. Knowledge of the emissions of the maritime industry and possibilities to reduce these emissions

  10. Be able to position the possible environmental measurements in the development of applications of sustainible technology.

  11. Als bronnen van risico wordt niet alleen falen van technische systemen behandeld maar ook falen in de interacties tussen mens, machine en omgeving. De meest  gangbare opvattingen hieromtrent (Rasmussen, Reason) worden  behandeld.

  12. Het kunnen modelleren aan de hand van boom-analyses: de foutenboom (FTA, FMEA) en de gebeurtenissenboom  (ETA).  Beide technieken worden vervolgens verenigd in het z.g. Vlindermodel: dit model is ook de basis voor de oefening.

  13. Het leren kennen van de problemen die verbonden zijn aan het afleiden van kwantitatieve gegevens, de mogelijke bronnen voor gegevens en de daaruit voortvloeiende betrekkelijkheid van de resultaten.

Computer gebruik:

Practicum:

Ontwerp component:

Percentage ontwerponderwijs:   %