laatst
gewijzigd:
Het betreft een
College |
||
ECTS studiepunten:
3 |
||
Faculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Sectie Scheepsconstructies |
||
Docent(en):
Vink, ir. J.H. |
Tel.:
015-27 85923 |
|
Trefwoorden:
Belastingen,
korte termijn, lange termijn, materiaal aspecten, corrosie, breuk mechanica, brosse
breuk, scheurinitiatie, scheurgroei, vermoeiing, betrouwbaarheid, geluid,
trillingen, excitatie, grenswaarden |
Cursusjaar: |
BSc 3e
jaar |
Cursustaal: |
Nederlands |
|
Semester: |
1A |
|
Coll.uren
p/w: |
4 |
|
Andere uren: |
56 |
|
Toetsvorm: |
Schriftelijk tentamen |
|
Tentamenperiode: |
1A / 2A |
|
(zie
jaarindeling) |
|
|
Voorkennis (vakcodes):
Mt803 Construeren en
Sterkte van Maritieme Objecten 2
Mt519 Bewegingen en
Sturen 1
Wi2013 Kansrekening en
Statistiek
Wb1113mt Dynamica A
|
||
Wordt vervolgd door (vakcodes):
Mtp304 Construeren n
Sterkte van Maritieme Objecten 4 (mtp303)
Mt835 Hydro Structural Subjects
Mt814 Ship Vibration and Noise
Mt815 Structural Design and Analysis of Maritime
Objects: Special Subjects
Mt835 Dynamics 2 |
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
-
Tengevolge
van het sterk wisselende karakter van de belastingen op maritieme objecten
moeten de sterkte en stijfheid van de constructie worden gebaseerd op
probabilistische beschouwingen.
-
Het gedrag
van de belastingen op scheeps- en offshore constructies wordt besproken,
lettend op frequentie, grootte, en de verdeling in tijd en plaats.
-
De
eigenschappen van het belangrijkste constructiemateriaal, staal, en de
manieren om deze eigenschappen te beïnvloeden worden behandeld. De invloed
van productiefactoren (lassen) op deze materiaaleigenschappen en daarmee de
veiligheid van de constructie is groot.
-
Teneinde de
invloed van sterkteafname doorcorrosie te beperken, worden de
verschijningsvormen van corrosie besproken en de methoden om corrosie te
beperken.
-
Omdat
vermoeiing, scheurgroei en brosse breuk belangrijke faalmechanismen zijn
voor scheepsconstructies, worden deze aspecten zowel op een fundamentele
manier behandeld als ook aan de hand van de praktische vertaling in
standaard voorschriften. Geleerd wordt hoe deze aspecten het ontwerp van de
scheepsconstructie en haar details inclusief de fabricage mogelijkheden voor
een belangrijk deel bepalen.
-
De basis
principes van de betrouwbaarheids aanpak voor het evalueren van de sterkte
van constructie worden geïntroduceerd en toegelicht met een aantal
voorbeelden.
-
Teneinde de
invloed van geluid en trillingen te kunnen meenemen in het ontwerp van
maritieme constructies, wordt aandacht besteed aan hun oorzaken (bronnen),
transmissie paden, toelaatbare niveaus en de mogelijkheden om de hinder te
beperken.
|
||
College materiaal:
Dictaat:
Construeren en Sterkte
van Maritieme Objecten 3.
B.
Boon, J.H. Vink. S. Hylarides, 2003 |
||
Referenties vanuit de literatuur:
·
Strength of ships, J.R. Paulling, in Principles of Naval Architecture, E.V. Lewis
(ed.),2nd ed.
·
Design of Ships’ Structures, D.W.
Chalmers, 1993
·
Ship Structural Design, O.F. Hughes,
1988
·
Basic Ship Theory, K.J. Rawson, part 1,
4th ed.
·
Ship Design and Construction, R. Taggert (ed.), 1980
·
Load and Global Response of Ships, J.J.
Jensen
·
Noise Control in Ships, J.W.E. Pettersen (ed.), J.F. Storm (ed.), 1975
·
Noise, Vibration and Shock on Board
Ships, 16tn |
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Schriftelijk examen
Facultatieve oefeningen |
||
Leerdoelen: De student kan:
|
||
Computer gebruik: |
||
Practicum: |
||
Ontwerp component:
Het vak is geheel gericht op het maken van het constructief ontwerp, de responsieanalyse en het
vaststellen van de toelaatbaarheid van de optredende responsies. |
||
Percentage ontwerponderwijs:
75% |