laatst gewijzigd: 26/01/2006

Vakcode: mt832

Vaknaam: Construeren en Sterkte van Maritieme Objecten 3

Het betreft een College

ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Sectie Scheepsconstructies

Docent(en): Vink, ir. J.H.

Tel.:  015-27 85923

Trefwoorden:

Belastingen, korte termijn, lange termijn, materiaal aspecten, corrosie, breuk mechanica, brosse breuk, scheurinitiatie, scheurgroei, vermoeiing, betrouwbaarheid, geluid, trillingen, excitatie, grenswaarden

Cursusjaar:

BSc 3e jaar

Cursustaal:

Nederlands

Semester:

1A

Coll.uren p/w:

4

Andere uren:

56

Toetsvorm:

Schriftelijk tentamen

Tentamenperiode:

1A / 2A

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis (vakcodes):

Mt803 Construeren en Sterkte van Maritieme Objecten 2

Mt519 Bewegingen en Sturen 1

Wi2013 Kansrekening en Statistiek

Wb1113mt Dynamica A

Wordt vervolgd door (vakcodes):

Mtp304 Construeren n Sterkte van Maritieme Objecten 4 (mtp303)

Mt835 Hydro Structural Subjects

Mt814 Ship Vibration and Noise

Mt815 Structural Design and Analysis of Maritime Objects: Special Subjects

Mt835 Dynamics 2

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

-      Tengevolge van het sterk wisselende karakter van de belastingen op maritieme objecten moeten de sterkte en stijfheid van de constructie worden gebaseerd op probabilistische beschouwingen.

-      Het gedrag van de belastingen op scheeps- en offshore constructies wordt besproken, lettend op frequentie, grootte, en de verdeling in tijd en plaats.

-      De eigenschappen van het belangrijkste constructiemateriaal, staal, en de manieren om deze eigenschappen te beïnvloeden worden behandeld. De invloed van productiefactoren (lassen) op deze materiaaleigenschappen en daarmee de veiligheid van de constructie is groot.

-      Teneinde de invloed van sterkteafname doorcorrosie te beperken, worden de verschijningsvormen van corrosie besproken en de methoden om corrosie te beperken.

-      Omdat vermoeiing, scheurgroei en brosse breuk belangrijke faalmechanismen zijn voor scheepsconstructies, worden deze aspecten zowel op een fundamentele manier behandeld als ook aan de hand van de praktische vertaling in standaard voorschriften. Geleerd wordt hoe deze aspecten het ontwerp van de scheepsconstructie en haar details inclusief de fabricage mogelijkheden voor een belangrijk deel bepalen.

-      De basis principes van de betrouwbaarheids aanpak voor het evalueren van de sterkte van constructie worden geïntroduceerd en toegelicht met een aantal voorbeelden.

-      Teneinde de invloed van geluid en trillingen te kunnen meenemen in het ontwerp van maritieme constructies, wordt aandacht besteed aan hun oorzaken (bronnen), transmissie paden, toelaatbare niveaus en de mogelijkheden om de hinder te beperken.

 

College materiaal:

Dictaat:

Construeren en Sterkte van Maritieme Objecten 3. B. Boon, J.H. Vink. S. Hylarides, 2003

Referenties vanuit de literatuur:

·       Strength of ships, J.R. Paulling, in Principles of Naval Architecture, E.V. Lewis (ed.),2nd ed.

·       Design of Ships’ Structures, D.W. Chalmers, 1993

·       Ship Structural Design, O.F. Hughes, 1988

·       Basic Ship Theory, K.J. Rawson, part 1, 4th ed.

·       Ship Design and Construction, R. Taggert (ed.), 1980

·       Load and Global Response of Ships, J.J. Jensen

·       Noise Control in Ships, J.W.E. Pettersen (ed.), J.F. Storm (ed.), 1975

·       Noise, Vibration and Shock on Board Ships, 16tn WEGEMT Graduate School, Genoa, 1992

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Schriftelijk examen

Facultatieve oefeningen

Leerdoelen:

De student kan:

  1. Begrijpen en gebruiken van de korte en lange termijn verdeling van belastingen door zeegang

  2. Vaststellen van de gevolgen van het toepassen van de verschillende typen staal en aluminium als constructie materiaal voor maritieme objecten

  3. Begrijpen en beïnvloeden van de invloed van lassen op de materiaal eigenschappen,

  4. Begrijpen van de corrosie mechanismen en weten welke maatregelen mogelijk zijn om de invloed van corrosie te beperken

  5. Begrijpen en kunnen toepassen van de breukmechanica principes en begrijpen van het belang voor de sterkte en betrouwbaarheid voor scheeps constructies

  6. Begrijpen van scheurinitiatie en scheurgroei processen in gelaste constructies en weten hoe de kans op bezwijken kan worden bepaald,

  7. Begrijpen van vermoeiingsgedrag van gelaste stalen constructies en het kunnen toepassen van de gangbare methodes om de vermoeiings levensduur te bepalen,

  8. Begrijpen en kunnen toepassen van betrouwbaarheids berekeningen in het constructieve ontwerp en begrijpen wat het belang ervan is.

  9. Begrijpen van de basis principes die een rol spelen bij geluids en trillings verschijnselen die aan boord van schepen optreden, kennis hebben van de mogelijke bronnen en weten welke maatregelen mogelijk zijn     

Computer gebruik:

Practicum:

Ontwerp component:

Het vak is geheel gericht op het maken van het constructief ontwerp, de responsieanalyse en het vaststellen van de toelaatbaarheid van de optredende responsies.

Percentage ontwerponderwijs:  75%