laatst gewijzigd: 26/01/2006
Het betreft een
College |
||
ECTS studiepunten:
3 |
||
Faculteit
3mE |
||
Sectie Technische
Mechanica |
||
Docent(en):
Woerkom, dr.ir. P.Th.L.M.
van |
Tel.:
015-27 82792 |
|
Trefwoorden:
Discrete
systemen, continue systemen, eindige elementen modellering. Starre lichamen,
elastische lichamen, veren, dempers, staven, balken, vakwerkconstructies,
torsieassen.
Dynamica, bewegingsvergelijkingen, virtuele arbeid, vrije
beweging, gedwongen beweging, modale analyse. Trillingen, resonantie,
trillingsonderdrukking. Dynamische belastingen. |
Cursusjaar: |
BSc 3e jaar |
Semester: |
1A |
|
Coll.uren p/w: |
4 |
|
Andere uren: |
|
|
Toetsvorm: |
Schriftelijk tentamen |
|
Tentamenperiode: |
1A / 2A |
|
(zie
jaarindeling) |
|
|
Voorkennis (vakcodes):
|
||
Wordt vervolgd door (vakcodes):
|
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Dynamisch gedrag van constructies, mechanismen,
voertuigen, met nadruk op lineaire trillingen.
- Systemen met één enkele vrijheidsgraad (massa-veer-demper);
- Systemen met meerdere vrijheidsgraden
(massa-veer-demper);
- Continue systemen (oneindig veel
vrijheidsgraden): staaf, torsiestaaf, balk;
- Eindige elementen modellering van structureel
flexibele systemen.
Translaties en rotaties; excitatiebronnen;
vrije en gedwongen beweging; resonantie; wiskundig modelleren; analyse van
het wiskundige model; modale analyse; fysische interpretatie; interne
belastingen; trillingsisolatie en trillingsdemping.
Ten aanzien van benodigd wiskundig gereedschap wordt
voorkennis verondersteld van lineaire algebra, gewone
differentiaalvergelijkingen en partiële differentiaalvergelijkingen. |
||
College materiaal:
|
||
Referenties vanuit de literatuur:
|
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Om een overdaad aan redenen is het ten sterkste aan
te bevelen het college zelf daadwerkelijk èn serieus te volgen en
oefenvraagstukken op Blackboard grondig te bestuderen. |
||
Leerdoelen: De student kan:
|
||
Computer gebruik: |
||
Practicum: |
||
Ontwerp component: |
||