Vakcode: wb3404A
Vaknaam: Voertuigdynamica A
Het betreft een College
ECTS studiepunten: 3 |
Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
|
Docent(en): Vries, ir. E.J.H. de |
Tel.:
015-27 81631 |
Trefwoorden:
Auto, motorfiets, aanhanger, dynamica, trillingen, comfort, (niet)-lineair, stabiliteit,
frequentie-responsiefunctie, stuurresponsie, zijwind, band. |
Cursusjaar:
MSc 1e jaar
Periode:
2A, 2B
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: 4
Toetsvorm: Mondeling
Tentamenperiode: Na afspraak
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
- |
Wordt vervolgd
door: wb3404B, wb3404C |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
- Elementaire onderdelen van de wegvoertuigdynamica (auto,
vrachtwagen, motorfiets).
- Verticale trillingsresponsie op wegdekoneffenheden.
- Wegdek sinusvorming en als stochastisch signaal.
- Een, twee- en driemassa-veersystemen.
- Lineair en niet-lineaire modellen.
- Trillingsvormen en stabiliteit.
- Trillingscomfortberekening.
- Systeemidentificatie.
- Eenvoudige lineair 2-wielig automodel voor koersstabiliteit
besturing en zijwindgevoeligheid.
- Invloed van constructieve maatregelen op
overtuigbesturingsgerag: stuur- en wielophangingskinematics en -elasticiteits, toespoor,
wielvlucht, rolstabilisatoren, gewichtsoverdracht.
- Motorfietsstabiliteit en bewegingsvormen (korte discussie).
|
College
materiaal:
Collegediktaat: Voertuigdynamica A
|
Referenties
vanuit de literatuur:
Mischke, Wong, Gillespie, Newland.
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): |
Doel:
De student kan:
-
quantify comfort and road holding: recognise the paradox for optimal
suspension design
-
realize that linear models are approximations of reality in many aspects
-
employ single mass and higher order models for vertical vibration
analysis, and justify the choice for single d.o.f., quarter car or half
car model
-
implement the most common non linear elements in vehicle(models) and
discover some analytical solution methods
-
solve non-Linear problems with numerical integration routines
-
apply Lagrange method to derive equations of motion
-
analyze driving stability in the horizontal plane using Hurwitz
criterion
-
characterize vehicle handling in terms of under- and oversteer, apply
critical and characteristic velocity on the vehicle behaviour
-
derive the single track model, linear and including elementary
non-linear properties
|
Computer
gebruik:
Bij uitwerken van opgaven kan van computer
gebruikgemaakt worden. |
Practicum:
Er moeten aan 10-tal opgaven thuis worden
uitgewerkt. |
Ontwerp
component:
De invloed van geometrische kinematische en
stijfheidsparameters op het voertuiggedrag wordt beoordeeld.
|
Percentage
ontwerponderwijs: 25% |