laatst gewijzigd:08/12/2005

Vakcode: wbp524

Vaknaam: Mechanisch Ontwerp (voorheen IOP2)

ZIE OOK BLACKBOARD

Het betreft een Project

ECTS studiepunten: 8,5

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Drenth, ir. K.F. (projectleider), Knoester, ing. J.

Tel.:  015-27 86944 / 86569

Trefwoorden:

Ontwerpen, construeren, modelvorming, tekenen,

3D- Pro/Eng., vervaardigen, presenteren.

Cursusjaar:

BSc 2e jaar

Periode:

x/x/x/x

Coll.uren p/w:

 

Andere uren:

Variabel

Toetsvorm:

Zie opm.

Tentamenperiode:

 

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis: wbp518, wb5103, mk6010wb

Wordt vervolgd door:

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Teams van drie studenten schrijven zich in voor dit project. De teams werken onder begeleiding van een docent aan een ontwerpopdracht; zie voor concrete voorbeelden van opdrachten hoofdstuk 9. Planning van de werkzaamheden, communicatie met o.a. de docent op basis van documenten en gemeenschappelijke verantwoordelijkheid zijn belangrijke ingrediënten.

Het eindresultaat is een 3-D model in Pro / Engineer van de oplossing met een schriftelijke verantwoording. Een samenstellingtekening met voldoende doorsneden en enig rekenwerk op niveau zijn terug te vinden in de rapportage. Gedurende gemeenschappelijke sessies aan het eind van een periode worden de ontwerpen mondeling, met behulp van PowerPoint door de groepen gepresenteerd.


De verdeling van de studielast is als volgt.
Technische component: Ontwerpen 6,5 EC
Niet-technische component: Rapportage 1,5 EC
  Conflicthantering 0,5 EC

Totaal

  8,5 EC

Leerdoelen:

 

De student kan na afloop:

 

MO-L1 Een mechanisch werktuigkundig systeem (WS) van enige complexiteit ontwerpen.

MO-L1A Een taakstelling uitwerken tot een programma van eisen voor een mechanisch WS t.a.v. functionaliteit kwaliteit, veiligheid maakbaarheid en duurzaamheid

MO-L1B Technische creativiteit mobiliseren tot basisoplossingen voor (deel)functies, basisoplossingen combineren tot varianten voor conceptontwerpen en concept varianten technisch-economisch beoordelen.

MO-L1C Een globaal ontwerp maken, dat wil zeggen materiaalkeuzes maken, afwegingen en berekeningen (statisch dan wel dynamisch) maken om te komen tot de keuze van een geschikte ( passend binnen een programma van eisen) werktuigkundige oplossing.

MO-L1D Een globaal ontwerp uitwerken tot een gedetailleerd ontwerp. Door middel van integratie van werktuigbouwkundige kennis, berekenen en modelleren komen tot een 3-D visualisatie van de gekozen oplossing

MO-L2 Deel -en eindrapportage vervaardigen.

MO-L3 Omgaan met technieken van onderhandelen en conflicthantering in situaties waarin partijen strijdige belangen hebben. 

Voor overige leerdoelen voor het tweede jaar zie blackboard.

In het project wordt aan de volgende onderdelen van het ontwerpproces aandacht besteed (gemarkeerd met een x):

activiteit

analyse

concipiëren

ontwerpen

uitwerken

productie

testen

x

x

x

x

-

-

 

College materiaal:

·         Roloff/Matek. Machine-onderdelen.

·         Elling, R. e.a. (2000). Rapportagetechniek: schrijven voor lezers met weinig tijd. Tweede druk. Gronin­gen, Wolters-Noordhoff.

·         Wehrmann, C. & I. van der Geest (2002). Werkboek Schriftelijk rapporteren voor WB. Delft, Instituut voor Techniek en Communicatie.

Referenties vanuit de literatuur:

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

·         Intekening is mogelijk wanneer 21 studiepunten uit de Propedeuse (waarin inbegrepen alle projecten en het vak Vervaardigingskunde) behaald zijn. M.i.v. van cursusjaar 2003-2004 behoort ook wb1112wb tot de ingangseis.

·         Beoordeling constructieopdracht: Verslag en tekening dienen naar het oordeel van de projectleiding voldoende te zijn.

·         Beoordeling ontwerpopdracht: Het cijfer wordt door de projectleiding vastgesteld op basis van de voortgangsgesprekken, het technisch constructiedossier, het vervaardigde prototype, de verslagen en de presentaties.

·         Beoordeling: Per activiteit wordt een deelcijfer gegeven. Het eindcijfer wordt bepaald op basis van de deelcijfers. Wanneer, door welke oorzaak dan ook, onderdelen van het project niet worden voltooid, dan wordt door de projectleiding, in overleg met de student, een tijdstip vastgesteld, waarop de betreffende taak alsnog moet worden uitgevoerd. Pas als aan alle verplichtingen is voldaan wordt een eindcijfer vastgesteld en studie punten toegekend.

Leerdoelen:

De student kan:

  1. Een werktuigkundig systeem (WS) van enige complexiteit (d.w.z. een samenhangend geheel van diverse ten opzichte van elkaar bewegende en/of roterende deelsystemen, voorzien van overbrengingen en ondersteuningen) ontwerpen (dat omvat het complete traject van plannen, concipieren, ontwerpen en uitwerken)

  2. Een taakstelling uitwerken tot een programma van eisen voor een mechanisch WS t.a.v. functionaliteit, kwaliteit, veiligheid, maakbaarheid en duurzaamheid

  3. Technische creativiteit mobiliseren tot basisoplossingen voor (deel)functies, basisoplossingen combineren tot varianten voor conceptontwerpen en conceptvarianten technisch-economisch beoordelen

  4. Een globaal ontwerp maken (d.w.z. materiaalkeuzes maken, afwegingen en berekeningen (statisch en dynamisch) maken om te komen tot de keuze van een geschikte (d.w.z. passend binnen het programma van eisen) werktuigkundige oplossing)

  5. Een globaal ontwerp uitwerken tot een detail ontwerp (d.w.z. door middel van integratie van werktuigbouwkundige kennis, berekenen en tekenen komen tot een visualisatie (3-D) van de gekozen oplossing)

  6. Deel- en eindrapportage vervaardigen 

  7. Omgaan met technieken van onderhandelen en conflicthantering in situaties waarin partijen strijdige belangen hebben

 

Computer gebruik:

Kennismaking met tekenpakket; vervaardiging van werktekeningen.

Project:

Het project beslaat 9 aaneensluitende weken en wordt in een rooster weergegeven. Dit rooster is bij intekening bij de onderwijsadministratie beschikbaar. Raadpleeg Blackboard voor eventuele aanvullende informatie.

Ontwerp component:

Het project omvat een oefening waarin het stappenplan voor het ontwerpen van nieuwe produkten volgens VDI richtlijn 2222 wordt gevolgd:

plannen, concipiëren, ontwerpen, uitwerken en produktie

Percentage ontwerponderwijs:  100 %