laatst gewijzigd: 02/03/2006

Vakcode: wbtp114

Vaknaam: Project 2

Het betreft een Project

ECTS studiepunten: 5

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Sectie Technische Mechanica - Tribologie

Docent(en): Beek, dr.ir. A. van

Tel.:  015-27 86984    

Trefwoorden:

Synthese, projectvaardigheden, ontwerpmethodologie,  materialiseren, dimensioneren, 3D Ontwerpen.  

Cursusjaar:

BSc 1e jaar

Cursustaal:

Nederlands

Semester:

1B

Coll.uren p/w:

 2 instr.+ 4 ProE

Andere uren:

 zie rooster

Toetsvorm:

individuele toets

Tentamenperiode:

1B, ,

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis (vakcodes): wbtp113

Wordt vervolgd door (vakcodes): wbtp115

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Ontwerp van een posterscroller het mechanisch binnenwerk. Het mechanisch binnenwerk bestaat uit: de rolophanging, de interface tussen de aandrijving en de posterrol inclusief slipkoppeling en de montage van de aandrijving in de kast.

De posterscroller is een media display die posters één voor één toont. Het continu scrollen van een eindig aantal posters op een rol wordt gerealiseerd door de scrollrichting aan het einde van de posterrol om te draaien. Doordat de roldiameter afhankelijk is van de lengte opgerolde poster, is de draaisnelheid van de onderste en de bovenste rol niet gelijk terwijl het verschil in draaisnelheid nog varieert tijdens het scrollen. De poster dient altijd strak gehouden te worden, terwijl de trekkracht beperkt wordt door de sterkte van de poster. De posterrol moet kunnen worden verwisseld zonder gereedschappen...

College materiaal:

  • Cool J.C. Werktuigkundige Systemen, ISBN 90-656-2092-3, Leeghwater.
  • Roloff en Matek, Machine-onderdelen, ISBN 90-623-3902-6.
  • Roloff en Matek, Tabellenboek, ISBN 90-395-1423-2.
  • Visser R., Handleiding Werktuigbouw, dictatenverkoop OCP.
  • PTC, Introduction to ProE, dictatenverkoop OCP.
  • PTC, Fundamentals of drawing, dictatenverkoop OCP. 

Referenties vanuit de literatuur:

  •  

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Werkbladen inleveren via blackboard of op CD-Rom. Individuele eindtoets.    

Leerdoelen:

  1. Eenvoudige werktuigkundige systemen analyseren (een deel van de werkelijkheid afzonderen en beschrijven met behulp van blokschema’s, invloed van eventueel aanwezige wrijvings- en/of weerstandskrachten aangeven, schaalregels in rekening brengen, eigenfrequentie en gedwongen/ gedempte trillingen voor een één-massa-veer systeem beschrijven en berekenen)

  2. Werktuigonderdelen en verbindingen kiezen, materialiseren en dimensioneren (veren onderscheiden naar functionaliteit (energieaccumulator, impuls- en trillingsdemper, terugstelmechanisme, meetveer), veren beschrijven naar uitvoering (bladveer, torsiestaaf, schroefveer, gasveer, rubberveer) en een keuze maken afhankelijk van de toepassing, verbindingen onderscheiden naar functionaliteit (vormgesloten, krachtgesloten en materiaalgesloten), verbindingen beschrijven naar uitvoering (lijm-, soldeer-, las-, klink-, schroef- , en penverbinding, spanbus, en borgelement) en een keuze maken afhankelijk van de toepassing, sterkteleer toepassen op werktuigonderdelen (bepalen van belastingen, spanningen en vervormingen), faal- en bezwijkmechanismen onderscheiden (vloei, breuk, vermoeiing), combinatie van spanningen in rekening brengen middels vergelijkspanningen (vergelijking met resultaten verkregen aan eenvoudige trekproef), minstens één verbinding of werktuigonderdeel dimensioneren)

  3. conceptoplossingen voor een constructie vormgeven (conceptoplossing vertalen in samenhangende onderdelen, standaard onderdelen uit databanken van leveranciers selecteren, zelf te vervaardigen onderdelen materialiseren en dimensioneren, onderdelen binnen een gegeven ruimte integreren)

  4. werktuigkundige systemen of delen daarvan in 2-D en 3-D visualiseren (tekeningen maken t.b.v. fabricage, modelleren met 3-D pakket en daaruit tekeningen genereren)

  5. als lid van een groep aan een gemeenschappelijke opdracht werken (effectief binnen een team communiceren (een project plannen, taken verdelen en coördineren, besprekingen structureren, brainstormtechnieken toepassen), teamrollen management toepassen (eigen en andermans voorkeursrollen in een team herkennen, met zowel eigen sterke en zwakke punten als die van anderen omgaan)

Computer gebruik:

3D-Ontwerpen plus standaard programma's voor berekeningen en tekstverwerking.

Practicum:

schroefverbindingen.

Ontwerp component: Analyse + Synthese + 3D visualiseren

Percentage ontwerponderwijs:  100 %