laatst gewijzigd: 13/12/2005

Vakcode: wb1387tn

Vaknaam: Introductie eindige-elementenmethode voor TN

Het betreft een College

ECTS studiepunten: 3

Faculteit 3mE

Sectie Optimalisatie van Structuren

Docent(en): prof.dr.ir. Fred van Keulenl; dr.ir. Ron A.J. van Ostayen

Tel.: 015-27 86515 / 81647

Trefwoorden:

Eindige-elementenmethode
Statica
Sterkteleer
(Niet-)Lineair

Cursusjaar:

 BSc 1e jaar

Cursustaal:

Nederlands (opverzoek engels)

Semester:

1B

Coll.uren p/w:

4

Andere uren:

        

Toetsvorm:

Schriftelijk tentamen

Tentamenperiode:

1B

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis (vakcodes):

Wordt vervolgd door (vakcodes):

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Dit college voorziet in een eerste introductie op de moderne mechanica met een nadruk op statica en de numerieke behandeling met behulp van de eindige-elementenmethode (EEM).  Een groot aantal onderwerpen zal aan de orde komen, echter wel met een beperkte diepgang.  Ervaring met het werken met een EEM-pakket (Comsol Multiphysics) wordt verkregen tijdens een practicum.

College materiaal:
handouts en bijbehorend college-dictaat

Referenties vanuit de literatuur:

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Bij het college worden huiswerkopgaven uitgereikt.  Daarnaast wordt dmv een practicum ervaring opgedaan met het werken met een krachtig EEM-pakket (Comsol Multiphysics).  Het vak kan naar keuze worden afgerond dmv een schriftelijk tentamen of dmv een project.

Leerdoelen:

De student kan:
eenvoudige statica problemen oplossen
eenvoudige sterkteleerproblemen oplossen
de eigenschappen van een continuum beschrijven
verschillende materiaalmodellen beschrijven
het principe van minimale potentiele energie toepassen
mbv de EEM de systeemvergelijkingen voor een eenvoudig elasticiteitsprobleem opstellen
mbv een EEM-pakket eenvoudige problemen analyseren

Computer gebruik:

EEM-pakket Comsol Multiphysics

Practicum:

Computerpracticum waarbij de toepassing van de EEM mbv het pakket Comsol Multiphysics geoefend wordt.

Ontwerp component:

Percentage ontwerponderwijs: