laatst gewijzigd 23/02/2006
Vakcode: wb2306 BLACKBOARD: http://blackboard.icto.tudelft.nl/courses/wb2306 Het betreft een College |
|
Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme techniek | |
Docent(en): Helm, prof.dr.ir. F.C.T. van der | Tel.: 015-27 85616 |
Trefwoorden:
Cybernetische ergonomie, zintuigen, motorisch systeem, fysieke belasting, mentale belasting, regelgedrag van de mens, supervisory control, ergonomisch ontwerpen. |
Cursusjaar:
MSc 1e jaar |
Voorkennis: wb2203, wb2204 | |
Wordt vervolgd door: wb2404, wb2407 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
|
|
College
materiaal: Diktaat: Cybernetische ergonomie. |
|
Referenties vanuit de literatuur: | |
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): | |
Doel:
De student kan:
-identify the dynamic relationships between the human and the device in terms of sensor input and actuation -describe and explain the properties of the human controller in the system under 1a, with reference to the performance and stability limitations of the feedback loop -translate the result of 1a and 1b into technical Design Objectives of the controlled system without reference to any solutions -derive qualitative and quantitative Design Specifications from the Design Objectives of the controlled system, and categorize and prioritize these. -assess feedback on the Design Specification from Assignor
-identify the relevant dynamic characteristics of human sensor systems (auditory, tactile, visual, vestibulary systems), muscles and the central nervous system -indicate the mechanical, physiological and mental load and sustainable load of the human being, while at work and/or in a human control situation (direct control or supervisory control) -select appropriate models and measurement methods for the load mentioned in 2b -generate a variety of Conceptual Designs to decrease the mechanical, physiological and mental load -judiciously select the most appropriate Conceptual Design -demonstrate the plausibility or feasibility of the Conceptual Design, with special emphasis to the worker’s benefits
|
|
Computer gebruik: | |
Practicum: | |
Ontwerp
component: Door in beginsel de menselijke eigenschappen te betrekken bij het ontwerpen, kan de combinatie mens-hulpmiddel een betere prestatie leveren en kan eventuele schade aan de mens voorkomen worden. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 50% |