laatst gewijzigd 02/03/2006

Vakcode: wb3404A
Vaknaam: Voertuigdynamica A

Het betreft een College
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Vries, ir. E.J.H. de

Tel.: 015-27 81631

Trefwoorden:
Auto, motorfiets, aanhanger, dynamica, trillingen, comfort, (niet)-lineair, stabiliteit, frequentie-responsiefunctie, stuurresponsie, zijwind, band.

Cursusjaar: MSc 1e jaar
Periode
:
2A, 2B
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: 4
Toetsvorm: Mondeling
Tentamenperiode: Na afspraak
(zie jaarindeling)

Voorkennis: -
Wordt vervolgd door: wb3404B, wb3404C
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Elementaire onderdelen van de wegvoertuigdynamica (auto, vrachtwagen, motorfiets).
  • Verticale trillingsresponsie op wegdekoneffenheden.
  • Wegdek sinusvorming en als stochastisch signaal.
  • Een, twee- en driemassa-veersystemen.
  • Lineair en niet-lineaire modellen.
  • Trillingsvormen en stabiliteit.
  • Trillingscomfortberekening.
  • Systeemidentificatie.
  • Eenvoudige lineair 2-wielig automodel voor koersstabiliteit besturing en zijwindgevoeligheid.
  • Invloed van constructieve maatregelen op overtuigbesturingsgerag: stuur- en wielophangingskinematics en -elasticiteits, toespoor, wielvlucht, rolstabilisatoren, gewichtsoverdracht.
  • Motorfietsstabiliteit en bewegingsvormen (korte discussie).
College materiaal:
Collegediktaat: Voertuigdynamica A
Referenties vanuit de literatuur:
Mischke, Wong, Gillespie, Newland.
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
De student kan:
  1. quantify comfort and road holding: recognise the  paradox for optimal suspension design

  2. realize that linear models are approximations of reality in many aspects

  3. employ single mass and higher order models for vertical vibration analysis, and justify the choice for single d.o.f., quarter car or half car model

  4. implement the most common non linear elements in vehicle(models) and discover some analytical solution methods

  5. solve non-Linear problems with numerical integration routines

  6. apply Lagrange method to derive equations of motion

  7. analyze driving stability in the horizontal plane using Hurwitz criterion

  8. characterize vehicle handling in terms of under- and oversteer, apply critical and characteristic velocity on the vehicle behaviour

  9. derive the single track model, linear and including elementary non-linear properties

Computer gebruik:
Bij uitwerken van opgaven kan van computer gebruikgemaakt worden.
Practicum:
Er moeten aan 10-tal opgaven thuis worden uitgewerkt.
Ontwerp component:
De invloed van geometrische kinematische en stijfheidsparameters op het voertuiggedrag wordt beoordeeld.
Percentage ontwerponderwijs: 25%