laatst gewijzigd: 02/03/2006

Vakcode: wbtp115

Vaknaam: Ontwerpwedstrijd

Het betreft een Project

ECTS studiepunten: 7

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Sectie Transporttechniek en Logistieke Techniek

Docent(en): Drenth, ir. K.F., Blokzijl, drs. W.

Tel.:  015-27 86718 /      

Trefwoorden:

     

Cursusjaar:

BSc 1e jaar

Cursustaal:

 

Semester:

2A / 2B

Coll.uren p/w:

  

Andere uren:

     

Toetsvorm:

Tentamenperiode:

, ,

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis (vakcodes):

wbtp113, wbtp114

Wordt vervolgd door (vakcodes):

     

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Project 4 bestaat uit de ontwerpwedstrijd werktuigbouwkunde. Hierin wordt met de opgedane kennis uit diverse cursorische vakken in groepsverband een ontwerp gemaakt van een werktuig, in 3D-CAD vastgelegd en vervaardigd in de werkplaats. Hierna worden de ontwerpen van alle groepen getest. Aan het einde van het studiejaar wordt middels een presentatie gestreden om het beste ontwerp ten aanzien van constructie, ergonomie, veiligheid en duurzaamheid. Op ludieke wijze vindt vervolgens een wedstrijd plaats tussen alle ontwerpen. Voor de winnaars in de twee categorieën zijn hieraan geldprijzen verbonden. De ontwerpwedstrijd werktuigbouwkunde mag zich jaarlijks verheugen op grote belangstelling van de pers en televisie.

College materiaal:

  •      

Referenties vanuit de literatuur:

  •      

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

     

Leerdoelen:

De student kan:

  1. het ontwerpproces beschrijven in termen van te onderscheiden fasen (stappen) bij uitvoeren van een ontwerpproject, het product dat na iedere fase opgeleverd moet worden, de per fase te gebruiken methoden/technieken

  2. het ontwerpproces voor eenvoudige producten uitvoeren met goed resultaat op de aspecten functionaliteit (werkende constructie), projectcontrole (in teamverband gerealiseerd binnen budget en doorlooptijd), sociaal verantwoord (duurzaam en veilig)

  3. in groepsverband een werktuigkundig systeem ontwerpen, construeren, maken en beproeven (de ontwerpstappen (plannen, concipiëren, (globaal-) ontwerpen, (detail-) ontwerpen, inclusief de van toepassing zijnde terugkoppelingen), onderscheiden en toepassen, taakverdeling maken en met deadlines werken, conceptueel ontwerp maken, productietekeningen met bijbehorende berekeningen maken, ontworpen werktuig produceren, het werktuig beproeven in wedstrijdverband)

  4. schriftelijk rapporteren van uitgevoerde werkzaamheden (gestructureerd, kort, helder en kompleet)

  5. mondeling rapporteren van uitgevoerde werkzaamheden (een presentatie structureren (inleiding, inhoud, boodschap, details, conclusies, afsluiting), een presentatie ondersteunen met audiovisuele middelen (dia’s, sheets, film; presentatie informatie op overzichtsheets), een presentatie geven (houding, spraak, articulatie, beweging, oogcontact e.d.))

 

Computer gebruik:

     

Practicum:

     

Ontwerp component:

     

Percentage ontwerponderwijs:     %