laatst gewijzigd: 15.03.2001
Vakcode: mt214 Het betreft een college |
|
Faculteit Ontwerp, Constructie en Produtie Faculteit Informatietechnologie en Systemen | |
Docent(en): Klein Woud, prof.ir. J, Woudstra, ir. J.B.. | Tel.: 015 278 1556 / 5793 |
Trefwoorden: Voortstuwingssystemen, dieselmotoren, verstelbare schroefsystemen, transmissiesystemen, afstemming machine-installatie voortstuwer, hulpsystemen, dynamische modelvorming. Elektrische aandrijvingen: gelijkstroom, wisselstroom, draaistroom, wet van Kirchhof, halfgeleiders, Lorentz-kracht; gelijkstroom motor,synchrone en asynchrone draaistroom motor. |
Cursusjaar: MT2,Wb4 Periode: 0/0/0/6 Coll.uren p/w: 6 Andere uren: Toetsvorm: schriftelijk Tentamenperiode: 4, 5 (zie jaarindeling) |
Voorkennis: mt511d1, mt516d1 | |
Wordt vervolgd door: mt211, mt212, mt213 | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
1. Functies, hoofdcomponenten, last- en aandrijfkarakteristieken 1. Functie, werkingsprincipe, indeling naar bouwwijze, toerental en luchtvoorziening. 2. Drukvulling, types. 3. Indicateur-diagram, vermogen, gemiddelde druk, koppel, rendementen, brandstof- en luchtverbruik, koppel en vermogen-toerenkarakteristiek. 4. Theoretische vergelijkingsprocessen, Otto-, Diesel-, Seiligerproces, theoretisch en thermodynamisch rendement. 5. Constructieve uitvoering. 6. Toerenregeling en regulateurs. 1. Asleidingcomponenten, koppelingen en tandwieloverbrengingen. 2. Asleidingontwerp, sterkte- en trillingsanalyses. 1. Motor-, schroefafstemming, basis probleemstelling. 2. Motorkarakteristieken, motor bedrijfsveld en keuzeveld. 3. Lastkarakteristieken voor vaste en verstelbare schroeven. 4. 'Off-design' omstandigheden, oorzaken, bepaling nieuwe evenwichtstoestand. 1. Koelwater-, smeerolie- en brandstofsystemen, lay out, functies. 2. Pompen, types, karakteristieken, systeemberekeningen. 1. Voorwaarts- c.q. terugkoppeling. 2. Linearisatie, Laplace transformatie, overdrachtsfunctie. 3. 1e orde systemen. 4. Blokdiagrammen, berekening van overdrachtsfuncties. 5. Voorbeelden van voortstuwingssysteem en scheepsvinstabilisatie. 1. Stroom geleiding, gelijkstroom, wisselstroom en 3-fase stroom. 2. De wet van Kirchhof. 3. Half-geleiders. 4. Inductie, Lorentz-kracht. 5. Gelijkstroom motor, synchrone e-motor en generator, asynchrone inductie e-motor. 6. Aandrijfsystemen met AC-AC frequentie omvormers. |
|
College
materiaal: J. Klein Woud, "Maritieme Werktuigkunde I", 1995 |
|
Referenties vanuit de literatuur: | |
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Tentamenopgaven worden tijdens de colleges besproken. Voorbeeld-tentamenopgaven zijn verkrijgbaar bij ing. O. van Lent op kamer 3.03, blok II. Tentamen met "open boek". |
|
Doel: Kennis verwerven omtrent scheepsvoortstuwingssystemen, uitgerust met dieselmotoren. Ontwerpen van dergelijke systemen, gebaseerd op technische en operationele eisen en economische criteria. Kennis verwerven van elektrische aandrijvingen. |
|
Computer gebruik: | |
Practicum:
zie mt214P Metingen aan een dieselmotor voor scheepsvoortstuwing m.b.t. belangrijkste eigenschappen, brandstof- en luchtverbruik, warmtebalans. Metingen elektrische aandrijving: zelfinductie, gelijkstroom motor en asynchrone sleepring motor. |
|
Ontwerp
component: Ontwerpen van voortstuwingsinstallaties |
|
Percentage ontwerponderwijs: 100% |