CENS voor Wb Tweede Kwintaal

 

Om het onderwijs op een hoog niveau te houden is een constante feedback van de “gebruikers” van het onderwijs noodzakelijk. Middels Course Evaluations worden problemen in het onderwijs gesignaleerd en aangepakt. De Course Evaluations waarbij studenten een papieren enquête invullen, is inmiddels vervangen door een vernieuwde computervariant: Course Evaluations Nieuwe Stijl (CENS). CENS is een enquête die

 

·         overweg kan met meerdere onderwijsvormen

·         geoptimaliseerd is voor digitale afname en verwerking

 

Na afloop van de tentamens behorend bij het tweede kwintaal is voor de basisopleiding van Werktuigbouwkunde een eerste ronde CENS uitgevoerd. Dit heeft geleid tot de volgende respons:

 

Opleiding

Cursusjaar

Respons [aantal]

Werktuigbouwkunde

Eerste jaar

25

 

Tweede jaar

Nul

 

Derde jaar

5

 

Verkorte opleiding TH

Nul

 

Gebaseerd op de respons voor Werktuigbouwkunde eerste jaar wordt op dit ogenblik overleg gevoerd met docenten. Voor de overige jaren is de respons voor beide studierichtingen (nog) zodanig gering dat met de resultaten niets gedaan kan worden.

 

Resultaten Werktuigbouwkunde Eerste Cursusjaar

 

Als algemeen punt van kritiek is naar voren gekomen dat de verhouding tussen contacturen en uren voor zelfstudie voor verbetering vatbaar is. Volgend jaar (jaar 2000/2001) wordt overgegaan op een andere jaarindeling. In overleg met Opleidings Commissie voor Werktuigbouw wordt getracht in de nieuwe jaarindeling een betere verdeling tussen contacturen en uren voor zelfstudie te realiseren.

 

Het hoogst beoordeeld was het college Stijfheid en Sterkte, overige vakken leverden één tot meerdere punten voor verbetering. Punten welke met name werden genoemd zijn:

·         college stimuleert niet tot grote inzet

·         college stimuleert niet tot regelmatig studeren

·         onvoldoende voorbeelden

·         klachten betreffende studiemateriaal

·         klachten betreffende organisatie

 

In overleg met docenten wordt getracht op deze punten verbetering te bereiken.

 

Overzicht van beoordeling (gemiddelde over alle vakken):

 

Werktuigbouwkunde Cursusjaar 1 kwintaal 2

Gemiddeld cijfer 

deel A

 

Goede verhouding contacturen en zelfstudie

5.8

Evenredige verdeling studielast in perioden

6.3

Studieonderdelen goed afgestemd

6.4

Onderwijs motiveert

6.8

Studielast zwaar

6.7

Mijn inzet voor studie

6.1

deel B

 

Studieonderdeel sluit aan bij kennis

7.4

Studieonderdeel stimuleert regelmatig studeren

6.4

Organisatie is goed

6.8

Studiemateriaal is goed

6.4

Studieonderdeel is belangrijk

8.2

Toetsing sluit aan bij inhoud

7.5

Werkelijke studiebelasting versus studiepunten

6.8

Mijn inzet dit studieonderdeel

6.2

deel C

 

Colleges volgen belangrijk voor begrip

7.4

Docent brengt structuur aan

7.4

Docent is enthousiast

8.2

Docent legt duidelijk uit

7.3

Docent staat open voor vragen

8.0

Moeilijkheidsgraad tentamen conform

7.1

Tentamen is afspiegeling

7.6

Tentamen (toets) tijd voldoende

8.1

Tentameneisen zijn duidelijk

8.5

Voldoende voorbeelden

7.2