Congres Onderzoek
Maritieme Techniek (COMT) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afsluiting Onderzoekproject MT |
|
|
|
mtp306 |
|
|
|
vrijdag 24 januari 2003 |
|
|
|
|
Zaal J |
|
|
|
Schema
van optreden / Inhoud |
|
|
Tijd |
Blz |
Blok-voorzitter |
|
|
|
|
Welkom
en introductie, door prof.dr.ir. P.A. Wieringa |
|
|
|
|
|
9.45-9.50 |
|
|
|
|
|
|
01-012 Laden enlossen |
Sophia |
v.d. Linden |
Niels |
Haakman |
f.vankeulen@wbmt.tudelft.nl |
|
37628 |
9.50-10.20 |
2 |
Prof.dr.ir. P.Wieringa |
|
|
|
|
01-005 Salaris |
Jop |
Wolff |
Michiel |
Muller |
|
|
|
10.20-10.50 |
4 |
|
|
|
|
|
Pauze |
|
|
|
|
10.45-11.00 |
|
|
|
|
|
|
01-002 Belasting verstelbare
schroef |
Michel |
Lodewijks |
Roderique |
Erp |
|
d.j.rixen@wbmt.tudelft.nl |
|
11.00-11.30 |
6 |
Prof.ir. J. Klein Woud |
|
|
|
|
01-024 Berekening van
statische stabiliteit |
Jeroen |
Jacobs |
Jan Willem |
Krijger |
f.vankeulen@wbmt.tudelft.nl |
|
7-Jan |
11.30-12.00 |
8 |
|
|
|
|
|
Pauze |
|
|
|
|
12.00-12.15 |
|
|
|
|
|
|
01-013 Wing in Ground concept |
Arjen |
Tjallema |
Christiaan |
Schuiling |
|
|
|
12.15-12.45 |
10 |
Prof.dr.ir. J. Pinkster |
|
|
|
|
Lunch / Juryberaad |
|
|
|
37628 |
13.45-14.45 |
|
|
|
|
|
|
Terugkoppeling en
bekendmaking cijfers |
|
|
|
|
|
|
14.45 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volgorde
van presentaties is random bepaald |
|
|
Bijeenkomst in zaal J van WbMT |
|
|
Erp |
|
|
|
|
Aangegeven tijden zijn richttijden;
kunnen iets verschoven worden |
|
|
Muller |
|
|
|
|
|
Giepmans |
|
|
|
|
|
Voorwoord
Bij een academische vorming is behalve het opnemen van veel kennis ook
kennis over het tot stand komen van kennis belangrijk; in het bijzonder de
wetenschappelijke kennis. Studenten krijgen tijdens de eindfase van hun
studie te maken met wetenschappelijk onderzoek. Onderzoek vergt naast
praktische ervaring ook kennis van in de wetenschap heersende spelregels,
waaronder de onderzoeksmethodologie en aspecten van wetenschaps-filosofie.
Uitspraken dienen onderbouwd te worden met waarnemingen die
reproduceerbaar, valide en nauwkeurig zijn en die logisch samenhangen.
Onderzoeksmethodologische en filosofische kanten van het wetenschappelijk
bedrijf zijn tot voor kort niet expliciet in het curriculum opgenomen
geweest.
Nu is hiertoe echter de ‘Onderzoekopdracht MT’ opgenomen in het
curriculum. Studenten doen in groepjes van 2 (soms 3) een onderzoek dat
gekenmerkt wordt door:
1) een niet bij voorbaat vaststaand onderzoeksresultaat of vastliggende
weg om het resultaat te bereiken, en
2) het generen van nieuwe kennis.
Doel is de studenten kennis van de basisprincipes van
onderzoeksmethodologie en enige vaardigheid in het doen van zelfstandig
onderzoek bij te brengen.
Terugkijkend zijn wij verheugd met de inzet van studenten en docenten.
Tijdens de plenaire sessies die verspreid over het project werden werden
gehouden, hebben zich interessante discussies voorgedaan en was ook
duidelijk sprake van een leertraject voor de studenten.
Voor u liggen de resultaten van de vijf eerste onderzoeken die door
studenten zijn gedaan. De leden van de jury, t.w. prof.ir. J. Klein Woud,
prof.dr.ir. J.A. Pinkster, prof.dr.ir. P.A. Wieringa en dr. E. de Graaff nemen de laatste loodjes voor hun
rekening en zullen de prestaties en presentaties beoordelen. Wij zijn hen
en iedereen de heeft bijgedragen aan de begeleiding zeer erkentelijk voor
de getoonde interesse en inzet.
Prof.ir. J. Klein Woud (Themaleider)
Dr.ir. W.L.Th. Thijs (Projectleider)
Delft, 20 jan. 2003
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|