Vakcode: wb2306
Vaknaam: Cybernetische ergonomie

Het betreft een College
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme techniek
Docent(en): Helm, dr. F.C.T. van der

Tel.: 015-2785616


Trefwoorden:
Cybernetische ergonomie, zintuigen, motorisch systeem, fysieke belasting, mentale belasting, regelgedrag van de mens, supervisory control, ergonomisch ontwerpen.

Cursusjaar: 3
Dimester: 0/0/0/4
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 4, 5
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb2203, wb2204
Wordt vervolgd door: wb2404/5, wb2407/5
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • Introduktie, definitie, historie en indeling van de ergonomie.
  • Zintuigen, waarnemingsvenster (frequentie, intensiteit, just noticable difference).
  • Eigenschappen van gehoor, visueel systeem, tastzin, evenwichtsorgaan.
  • Eigenschappen van zintuigen m.b.t. ergonomisch ontwerpen.
  • Motorisch systeem: spieren, skelet, propriocepsis, bewegingssturing.
  • Menselijke regelaar modellen, cross-overmodel, kritisch instabiel systeem.
  • Menselijke regelaar modellen toegepast in de lucht- en ruimtevaart.
  • Mentale belasting, meetmethoden.
  • Fysieke belasting, mechanische en fysiologische belasting, normering.
  • Antopometrische (menselijke) maten, ontwerpstrategieen.
  • Supervisory control.
College materiaal:
Diktaat: Cybernetische ergonomie.
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Doel van deze cursus is studenten te confronteren met de menselijke aspekten bij het ontwerpen. Er wordt gekeken naar de ergonomie van de zintuigen (displays, alarm), bewegingsapparaat (bedieningskrachten) en de mens als bestuurder en supervisor.
Computer gebruik:
Practicum:
Ontwerp component:
Door in beginsel de menselijke eigenschappen te betrekken bij het ontwerpen, kan de combinatie mens-hulpmiddel een betere prestatie leveren en kan eventuele schade aan de mens voorkomen worden.
Percentage ontwerponderwijs: 50%