Vakcode: mt313
Vaknaam: Innovatie in het rederijbedrijf

Het betreft een Werkcollege
TUD studiepunten: 2
ECTS studiepunten: 3

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Wijnolst, prof.dr.ir. N.

Tel.: 015-2784682

Trefwoorden:
scheepvaart, exploitatie (management) van schepen, ontwikkelingen in het rederijbedrijf, relatie rederij, scheepvaart en scheepsbouw, innovatie in ondersteunende processen

Cursusjaar: 4
Dimester: 0/0/0/4
Coll.uren p/w: 4
Andere uren: -
Toetsvorm: Ander
Tentamenperiode: -
(zie jaarindeling)

Voorkennis: mt311 (bij voorkeur ook mt312)
Wordt vervolgd door: -
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
  • ieder jaar is er een nieuw thema voor het kollege; de relatie tussen scheepvaart, scheepsbouw, rederij management en ondersteunende maritieme aktiviteiten staat hierbij centraal;
  • het kollege anticipeert op aktuele trends binnen de Nederlandse maritieme gemeenschap; daartoe worden ook vrijwel altijd bezoeken gebracht aan buitenlandse ondernemingen, die excelleren op onderhavige terreinen, teneinde een aspiratie niveau voor de studenten te creNren;
  • het karakter is een werkkollege, waarbij er een belangrijke inbreng van de studenten zelf verwacht wordt, hetgeen ook tot uitdrukking komt in het verslag van het kollege en de eindpresentatie voor een professioneel maritiem publiek;
  • thema's uit voorgaande jaren zijn:
    * 1991/92: Quality Assurance in Shipping
    * 1992/93: De konkurrentiekracht van Nederland; een Porter analyse van de zware lading scheepvaart
    * 1993/94: Shipbroking in Nederland
    * 1994/95: Scheepsfinanciering in relatie tot het scheepstype en rederijmanagement
College materiaal:
Diverse rapporten en artikelen; bedrijfsbezoeken in binnen- en buitenland.
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Het college is relevant voor maritieme en logistieke studenten. Verslag werkkollege en presentatie.
Doel:
Het ontwerpen en bouwen van schepen is pas het begin van de levenscyclus van een schip; de commerciNle en technische operaties moeten leiden tot een winstgevende exploitatie, waardoor de continuVteit van de rederij gewaarborgd wordt. De rederij is daarom cruciaal voor het sukses van de maritieme sektor. Er zijn vele relaties tussen het ontwerp van het schip, de bouw en de exploitatie, die van belang zijn voor de toekomstige ingenieurs (maritiem en logistiek); het doel van het kollege is de studenten concreet inzicht te geven in de relatie tussen de techniek en de maritieme omgevingsfaktoren, van uit het typische bedrijfs (rederij) perspectief.
Computer gebruik:
Geen
Practicum:
Geen
Ontwerp component:
Percentage ontwerponderwijs: 50%