laatst
gewijzigd:
Het betreft een
College |
||
ECTS studiepunten:
4 |
||
Faculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Sectie Technische Mechanica en Optimalisatie van Constructies en Numerieke Mechanica |
||
Docent(en): Keulen,
prof.dr.ir. A. van,
Rixen, prof.dr.ir. D.J. |
||
Trefwoorden:
Eindige elementen
methode, knik, plasticiteit, geometrische en fysische niet-lineariteiten,
complexe constructies, ontwerpen, trillingen, dynamische responsie,
experimentele dynamica, resonantie, dynamische overdrachtsfuncties. |
Cursusjaar: |
BSc
3e jaar |
Cursustaal: |
Nederlands (op verzoek Engels) |
|
Semester: |
2B |
|
Coll.uren
p/w: |
||
Andere uren: |
||
Toetsvorm: |
Schriftelijk tentamen |
|
Tentamenperiode: |
2B / Augustus |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Voorkennis (vakcodes):
wb1212, wb1213-03,
wb1214, wb1216 (of wb1308 oud, of wb1211 èn wb1215 samen),
wi3097wb |
||
Wordt vervolgd door (vakcodes):
wb1310,
wb1402A,
wb1406,
wb1409,
wb1410,
wb1412,
wb1413,
wb1416,
wb1417,
wb1418,
wb1419,
wb1440, ae4-399 |
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Deel A: Statica van constructies - Knikverschijnselen, knik van balken en
plaatconstructies. - EEM voor buigknik van balkconstructies. - Computerberekeningen (EEM) voor complexe
constructies en interpretatie van resultaten, beoordelingscriteria. - Geometrische niet-lineariteit. - Analyse technieken (incrementele methoden,
iteratieve methoden, incrementeel-iteratieve methoden). - An-isotroop en niet-lineair materiaalgedrag. - Plasticiteit (introductie, vloeifunctie,
elastisch/ideaal plastisch materiaalmodel, postulaat van Drucker, plastische
vervormingssnelheden en hun bepaling, isotrope en kinematische versteviging,
numerieke behandeling, bezwijktheorema's). Deel B: Dynamica van constructies - Terugblik op eindige elementen formulering en
analyse van lineaire trillingen in constructies (modelleren van systeem
dynamica, modale analyse, systeembenadering met geconcentreerde massa's). - Analyse van vrije beweging (eigenfrequenties,
eigenvectoren en trilvormen, orthogonaliteit van trilvormen, invloed van
element-grootte, power-iteratie, axiaal-symmetrische constructies). - Analyse van harmonisch gedwongen beweging
(overdrachtsfunctie, resonantie/anti-resonantie, directe oplossing,
superpositie van eindig aantal trilvormen, gedempte en ongedempte beweging,
grondslagen van experimentele modale analyse). - Analyse van inschakelverschijnsel
("transient" analyse: beginvoorwaarden, superpositie van eindig
aantal trilvormen, directe numerieke integratie van lineaire en niet-lineaire
bewegingsvergelijkingen, invloed van
grootte van integratie tijdstap op stabiliteit en nauwkeurigheid, interne
dynamische belastingen.) - Beperkingen van elementaire lineaire
dynamische analyse: a) grote vervormingen, gelineariseerde voorgespannen
constructies; b) grote verplaatsingen en rotaties, rotor dynamica, multibody
dynamica. - Illustraties en rekenvoorbeelden met gebruik
van ANSYS. |
||
College materiaal:
|
||
Referenties vanuit de literatuur:
|
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Schriftelijk tentamen. Voorts dient te worden
deelgenomen aan een ANSYS prakticum (20 uur). In plaats van het tentamen kan men een
projectopdracht uitvoeren. Men dient in dat geval ook binnen een bepaalde
periode een aantal take-home opdrachten uit te voeren en daar een voldoende
cijfer voor te behalen. Maar ook in dit geval dient men aan het ANSYS prakticum
deel te nemen. - Het project dient te worden uitgevoerd in
drie delen. Eerts moet de student een projectvoorstel opstellen. Vervolgens
moet de student een werkplan opstellen. Tenslotte moet het projectvoorstel
worden uitgewerkt, geanalyseerd en opgelost. - Relevante deadlines zullen worden
aangekondigd tijdens de colleges en op Blackboard.
|
||
Leerdoelen:
Het doel van het college is de student op weg te
helpen bij het toepassen van de grondslagen van de grondslagen van de Eindige
Elementen Methode, van de dynamica en van de daarvoor relevante numerieke
wiskunde voor het modelleren en analyseren van realistische constructies. Een ingangseis hiervoor is uiteraard dat de
student goede kennis en begrip heeft van de grondslagen van mechanica en van
de daarbij benodigde wiskundige technieken - zoals die worden behandeld in de
eerste twee studiejaren van de opleiding. Aan de hand van didactische
voorbeelden, praktische voorbeelden en ANSYS opdrachten zulen het belang van
een goed begrip van toepasbaarheid en beperkingen van de theorie worden
aangegeven. Speciaal zal worden gewezen op het gevaar van ondoordacht
toepassen van theorie en van numerieke programmatuur. In deel A (Statica van constructies) wordt
bijvoorbeeld een uiteenzetting gegeven van het begin van knik, van
geometrische niet-lineariteiten en van niet-lineair materiaalgedrag. In deel B (Dynamica van constructies) worden de
theorie van lineaire trillingen (uit het tweede studiejaar) en van numerieke
analyse (derde studiejaar) in verband
gebracht en nader uitgewerkt met behulp van ANSYS voorbeelden. Op deze wijze
kan de student zijn eerder verkregen kennis en inzicht verdiepen en toepassen
op realistische constructies. |
||
Computer gebruik: Gebruik van ANSYS eindige elementen programmatuur. |
||
Practicum: Studenten voeren met ANSYS diverse analyses uit. |
||
Ontwerp component: De colleges beogen in de student vertrouwen op te
bouwen ten aanzien van het verantwoord gebruik van de computer als analyse
gereedschap voor gebruik in ontwerpprocessen. Bestudering van de theorie
vanuit een ontwerp optiek is daarom essentieel. |
||