Vakcode: wbp320 Het betreft een Practicum |
|
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek | |
Docent(en): Seiffers, Ing. J.E. | Tel.: 015-2786893 |
Trefwoorden: Het interdisciplinair leren denken bij het ontwerpen van mechatronische systemen d.m.v. een probleem gestuurde ontwerpopdracht. Dit practicum is gekoppeld aan wb3200. |
Cursusjaar:
2 en 3 |
Voorkennis: zie opmerkingen | |
Wordt vervolgd door: - | |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Vanuit een probleemstelling wordt van de student verwacht een ontwerp te maken en te realiseren. De proeven die hiervoor worden gedaan zijn zodanig samengesteld dat een optimale integratie van de verschillende vakgebieden wordt verkregen. Alle bijzonderheden die bij regelsystemen ter sprake komen worden belicht. Het Mechatronische aspect komt tot uiting in de vorm van een ontwerpopdracht. Met alle, tijdens de proeven, opgedane kennis moet een optimale constructie worden bedacht, waarbij afwegingen moeten worden gemaakt welke sensoren c.q. actuatoren in de constructie moet worden opgenomen en hoe deze geVntegreerd moeten worden in zowel de constructie als het regelproces. Verder wordt uiteraard gekeken naar de verschillende meetmethodes, systematische- en toevallige fouten, nauwkeurigheid. De volgende onderwerpen komen dan ook in het practicum aan bod:
|
|
College
materiaal: Handleiding (college dictaten mechatronica) |
|
Referenties vanuit de literatuur: | |
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
|
|
Doel: De student vertrouwd te maken met de verschillende vakgebieden die zij tegen zullen komen wanneer ze daadwerkelijk mechatronisch gaan ontwerpen. |
|
Computer
gebruik: Gedurende het gehele practicum wordt er gebruik gemaakt van een computer. Deze wordt gebruikt voor data-acquisitie en het programmeren van diverse programma's in Pascal. |
|
Practicum: Het practicum wordt uitgevoerd in groepjes van twee. Gedurende het gehele practicum moet deze samenstelling gelijk blijven. |
|
Ontwerp
component: Er dient een transportmiddel ontworpen te worden en tevens moet deze gebouwd worden. Het gebouwde transportmiddel moet functioneren en samenwerken met een bestaande robot. |
|
Percentage ontwerponderwijs: 100% |