Projectcode: mtop01 d5
Projectnaam: Maritiem
Object Project Drijvende Bok
Het betreft een project
TUD studiepunten: 3
ECTS studiepunten: 5 |
Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
Docent(en):
coördinatie: Dirkse, ir.
C., Drooger, J.C., Bom, ing. C.J. |
Tel.:
015-2785923/2700/6870 |
Trefwoorden:
Ontwerpen, Construeren, Basisbewerkingen, Vervaardigen, Beproeven, Projectonderwijs |
Cursusjaar:
1
Quintaal: x/x/-/x/x
Coll.uren p/w: n.v.t.
Andere uren: oef. rooster
Toetsvorm: zie opm.
Tentamenperiode: -
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
mk1A, wb1103, mt500 |
Wordt
vervolgd door: mt700, mt800
|
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
De "Maritieme Oefeningen" bestaan uit 6
delen, te weten:
- P1: Docent Mentor systeem: Doel: versoepelen
van overgang VWO naar TUD; studievaardigheidstraining; bekend maken met de gang van zaken
op de faculteit. Groepen van 10 studenten komen in het 1e quintaal wekelijks bijeen (1/2
à 1 uur), onder begeleiding van een docent- plus student-mentor. In het 2e quintaal zijn
de bijeenkomsten eens per twee weken. In het 3e quintaal treedt de docent-mentor op als
begeleider bij de projecten met meerdere korte bijeenkomsten per week.
- P2: Trekproef, uit te voeren gedurende een
middag in quintaal 1. Doelen: zelfstandig uitvoeren van een experiment, waarnemen van het
materiaalgedrag, en vaststellen van karakteristieke materiaaleigenschappen, als
toelichting bij mk1A.
- P3: Basisbewerkingen: In quintaal 2 worden de
basisbewerkingen geleerd en in groepjes van 2 studenten toegepast bij het vervaardigen van
een stalen draagbalk volgens tekening. Er wordt geleerd welke de belangrijke
proces-parameters zijn bij de verschillende bewerkingen zoals boren, frezen, zagen,
branden, lassen, knippen en hoe je veilig kunt omgaan met de apparatuur. De verbinding
tussen deze activiteiten is de te vervaardigen draagbalk welke aan het eind van quintaal 5
wordt beproefd (zie mtop01 d5 p6), terwijl er bij mt032P4 voor de gefabriceerde draagbalk
een sterkteberekening wordt gemaakt.
- P4: Projectbeschrijving:
In quintaal 3 wordt met groepjes van 5 studenten een maritiem object ontworpen en
gefabriceerd dat moet voldoen aan vrij strakke ontwerp-eisen die nauw aansluiten bij de
leerstof van mt500 en wb1103. In de eerste week zijn 36 uur gepland waarin het ontwerp
gemaakt wordt. Elke middag is er in aanwezigheid van de begeleider een kort groepsgesprek
ter bewaking van de voortgang. Verder moet de groep zelf het ontwerpproces organiseren.
Het ontwerp wordt in 4 halve dagen vervaardigd, waarna het aan het eind van quintaal 3 moet worden beproefd en geevalueerd.
- P5: Weerstandsproef, met groepjes van 4 à 5
studenten uit te voeren gedurende een middag in quintaal 5. Doel: theoretische kennis uit
college mt500 toetsen aan de praktijk, en gevoel krijgen voor het fenomeen
scheepsweerstand. Zie ook berekeningen bij mt032P2 week 5 en 6
- P6: Beproeving plus evalueren van de
draagbalk, die bij P3 is gemaakt, en waarvan bij mt032P4 de sterkte is berekend. In
quintaal 5 zullen per middag 8 à 10 verschillende draagbalken door de betrokken studenten
worden beproefd. De meetresultaten moeten worden vergeleken met de berekeningen. Tevens
worden de bezwijkvormen van de diverse staven gezamenlijk besproken.
|
College
materiaal:
Handleidingen bij de onderdelen van mtop01 d5. |
Referenties
vanuit de literatuur:
n.v.t. |
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
- Aanwezigheid bij alle onderdelen volgens het
oefeningenrooster is verplicht.
* Voor toelating tot P4 moet P3 afgerond zijn
* Voor toelating tot P6 moet P3 en mt032P.4 week 2 en 3 afgerond zijn.
- De beoordeling van de onderdelen is
voldoende/onvoldoende op basis van:
* Aanwezigheid,
* Ontwerpdossier, tekeningen en/of eindproduct gereed,
* Evaluatie en/of verslag van de meting(en).
Zie ook nadere detaillering bij elk onderdeel in de betreffende handleiding.
Het practicum mtop01 d5 is pas afgerond als alle deeloefeningen gedaan zijn.
- De zwaarte van de onderdelen P1 t/m P6 is respectievelijk:
0.1/0.1/0.5/2.2/0.1/0.1.
|
Doel:
De samenhang tussen de verschillende theoretische
vakken leren zien. Kennis maken met de basisbewerkingen. Het aanleren van
basisvaardigheden voor ontwerpen en fabriceren. Het leren werken in een groep. |
Computer
gebruik:
Bij de onderdelen P4 t/m P6 is het gebruik van de computer wenselijk. |
Practicum: |
Ontwerp
component:
Zie beschrijving |
Percentage
ontwerponderwijs: 75% |