Vakcode: ide513
Vaknaam: Inleiding industriële marketing voor technici

Het betreft een College
TUD studiepunten: 1
ECTS studiepunten:
2

Subfaculteit van het Industrieel Ontwerpen
Docent(en): Santema, prof.mr.dr.ir. S.C.

Tel.: 015-2783068

Trefwoorden:
Klanten, koopgedrag, segmentatie, planning, marktgerichte produktontwikkeling, marketing-mix, dienstenmarketing.

Cursusjaar: 4/5
Blok
: 4
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 0
Toetsvorm: Cases/paper
Tentamenperiode: Na college
(zie jaarindeling IO)

Voorkennis: -
Wordt vervolgd door: ide511
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
In het vak wordt een inleiding verzorgt over het marktgerichte denken dat noodzakelijk is om technische produkten ook succesvol te verkopen. Allereerst wordt een strategisch kader geschetst. Daarna komt met name het koopgedrag van technische klanten aan de orde. Daarbij wordt ook aangegeven op welke wijze verschillende gedragingen beantwoord kunnen worden. Daarnaast komt planning aan bod en wordt het instrument "de marketing-mix" toegelicht en uitgewerkt. Tot slot komt de marketing van technische dienstverlening aan bod.
College materiaal:
  • Dictaat ide513.
  • Business Marketing, Gelderman, vd Horb ISBN90.207.2606.4.
Referenties vanuit de literatuur:
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
- Geen intekening voor het vak noodzakelijk; onbeperkte deelname TM-studenten.
- Eindcijfer ontstaat door het maken van cases en het schrijven van een paper.
Doel:
Het doel is het creeren van inzicht in de werking van markten en het gedrag van klanten van technische produkten.
Computer gebruik:
Geen
Practicum:
Geen
Ontwerp component:
Geen
Percentage ontwerponderwijs: 0%