laatst gewijzigd 01/02/2002
Vakcode: mtp104 |
||
Vaknaam: Hijsen van Zware Lasten Zie
ook BLACKBOARD |
||
Het
betreft een project |
||
TUD
studiepunten: 3 |
||
ECTS
studiepunten: 4.5 |
||
Subfaculteit
der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Docent(en):
Vink, ir.
J.H. |
Tel.:
015-27 85923 |
|
Trefwoorden:
CAD, Ontwerpen, Stabiliteit, Sterkte, Construeren, Productie,
Presenteren |
Cursusjaar:
|
1 |
Periode:
|
4 |
|
Coll.uren
p/w: |
17 |
|
Andere
uren: |
|
|
Toetsvorm:
|
project |
|
Tentamenperiode:
|
4 |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Het uitgangspunt van dit project is om zoveel mogelijk van de
leerstof uit het eerste jaar te integreren. De onderdelen van dit project zijn: 1.
Vertrouwd maken met het CAD pakket xEagle,
gevolgd door het toepassen bij het tekenen van de kraan constructie die moet
worden ontworpen, 2.
Ontwerp, uitwerken, fabricage en testen van
een kraan constructie op modelschaal voor het hijsen van zware lasten 3.
Oefeningen met betrekking tot Gebruik,
Productie en Constructief Ontwerp plus Sterkte aspecten, 4.
Presentatie van de resultaten van het project. |
||
College
materiaal: Handleiding voor mtp104 “Hijsen van zware
lasten”. |
||
Referenties
vanuit de literatuur: geen |
||
Opmerkingen
(specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Presentatie
en discussie aan einde van het project. |
||
Leerdoelen:
In staat zijn om: ·
eenvoudige tekeningen te maken met behulp van het 3D
tekenpakket xEagle, ·
de verworven kennis en inzicht met betrekking tot
ontwerpen, stabiliteit, sterkte, construeren en productie integraal toe te
passen bij het ontwerpen van een kraan constructie op modelschaal voor het
hijsen van zware lasten, ·
het model van de kraan constructie uit staalplaat te
vervaardigen, gebruik makend van eerder verworven kennis en vaardigheden, ·
aan de hand van een beproeving in een waterbak vast te
stellen of de ontworpen kraan constructie voldoet aan de in de opdracht
gestelde eisen en het berekende gedrag vertoont, ·
de rule eisen van een klassebureau toe te passen voor het
bepalen van de constructieve indeling van een dubbele bodem tank, ·
de rule eisen van een klassebureau toe te passen om de
“local scantlings” van de verbanddelen in een dubbele bodem tank te bepalen
voor een variabele afstand tussen de langsverstijvers, ·
de productie parameters te bepalen en te evalueren voor de
beschouwde varianten van de constructie van een dubbele bodem tank, ·
het maken van een gefundeerde keuze voor het beste
alternatief van de constructie van een dubbele bodem tank, ·
met de aanwezige kennis van presenteren de resultaten en
conclusies van het project te presenteren, en om vragen erover te
beantwoorden. |
||
Computer
gebruik: ja |
||
Practicum:
project |
||
Ontwerp
component: Maken van het constructief ontwerp van een object uitgaande van
een omschrijving van zijn taak en randvoorwaarden en het maken van een
gemotiveerde keuze uit de beschouwde varianten op basis van constructieve en
productie aspecten. |
||
Percentage
ontwerponderwijs: 80 % |