laatst gewijzigd: 20/03/2002
Vakcode: mtp204 |
||
Vaknaam: Machinery
Installation Design |
||
Het betreft een project
|
||
TUD
studiepunten: 3 |
||
ECTS
studiepunten: 4,5 |
||
Subfaculteit
der Werktuigbouwkunde
en Maritieme Techniek |
||
Docent(en): H.T Grimmelius
(OCP-MT) docentopdrachtgever J.W. Frouws
(OCP-MT): veiligheid &
duurzaamheid S. Dijkstra
(OCP-Wb): meet &
regeltechniek J.
Udo (HZS WB): electro practicum H.
de Niet (OCP-EV/KK): dieselmotor practicum |
Tel.: 015-27 82746 |
|
Trefwoorden: Voortstuwingssystemen,
elektriciteitsopwekking, energiebalans, modelvorming, voortstuwingsregeling,
simulatie, dynamisch gedrag, MarPol regelgeving, risicoanalyse,
milieumaatregelen. |
Cursusjaar:
|
Mt2 |
Periode: |
0/0/0/4 |
|
Coll.uren
p/w: |
2 |
|
Andere
uren: |
- |
|
Toetsvorm: |
Rapport |
|
Tentamenperiode:
|
4 |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Wordt
vervolgd door: mt211 |
||
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp: Ontwerpen van de machine-installatie 1.
Ontwerp van een voortstuwingsinstallatie op basis
van functionele eisen; toepassen van de in mt215
opgedane kennis. 2.
Ontwerp van het elektriciteitssysteem op basis van
een energiebalans; toepassen van de in
et2019mt
opgedane kennis. Modellering en regelaar ontwerp 1.
Modelleren en lineariseren van een vereenvoudigde
voortstuwingsinstallatie. 2.
Regelaar voor de voortstuwing ontwerpen; toepassen
van de in wb2202mt
opgedane kennis. Simuleren van het dynamisch gedrag van de
voorstuwing 1.
Aanpassen van een complex dynamisch simulatiemodel
voor de voortstuwingsinstallatie aan het eigen ontwerp. 2.
Uitvoeren en interpreteren van enkele dynamische
simulaties (acceleratie, golfweerstand). Veiligheid en duurzaamheid 1.
Uitvoeren van een kwalitatieve
risicoinventarisatie en –evaluatie. 2.
Regelgeving op het gebied van milieubelasting,
o.a. MarPol Annex 1-6. 3.
Mariene ecologie, technieken om verschillende
milieumaatregelen te realiseren (incinerator, olie-waterscheiders, emissie
(NOx, SO2) beperkende maatregelen). Metingen aan dieselmotor en elektrische installatie 1.
Uitvoeren en interpreteren van metingen aan een
laboratorium dieselmotor. Met name gericht op de energiebalans, de luchthuishouding
en vergelijking met theoretische thermodynamische processen. 2.
Uitvoeren en interpreteren van metingen aan een
elektrische voedingsinstallatie, bestaande uit enkele parallel draaiende
generatoren (‘eilandbedrijf’)en diverse soorten belastingen. |
||
College
materiaal: Handleiding ‘Project mtp204’ <<Materiaal
veiligheid en duurzaamheid>> |
||
Referenties
vanuit de literatuur: |
||
Opmerkingen
(specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.): Toelatingseis: 21 studiepunten eerste
jaar waaronder: -
Project 1 t/m 4 (mtp01 t/m mtp04) -
Projectweek
(mt020) -
mt501:
Hydromechanica 1 -
wb1126mt:
Thermodynamica
1 -
wb1127mt:
Stromingsleer 1 Beoordeling aan de hand van rapport en nabespreking (laatste
vrijdag 4de tentamenperiode |
||
Leerdoelen: The student must be able to: ·
L1 Determine ship propulsion and electric power
generation system concept. ·
L2 Select suitable prime mover(s), transmission
components and propulsor(s). ·
L3 Make an electric load balance and determine the
generator and converter capacities. ·
L4 Select suitable generators, prime movers,
converters, switchboards. ·
L5 Calculate fuel and air consumption of the complete
machinery plant; calculate fuel consumption per travelled mile as function of
speed, calculate bunker capacity and ship endurance. ·
L6 Make a block diagram of a propulsion system and
determine the applicable algebraic and differential equations. ·
L7 Linearize the equations and determine the transfer function for
propeller speed control. ·
L8 Apply practical tuning rules of PID actions for speed control. ·
L9 Construct and interpret the Bode and Nyquist
diagrams for speed control. ·
L10 Determine the effect on the propulsion system of
off-design conditions (different speed, changed resistance, changed PTO
power, one shaft instead of two shafts (multiple shaft configurations), one
engine instead of two engines (multiple engine configurations)). ·
L11 Adjust an existing non-linear model of a
propulsion plant for time domain simulations to a specific propulsion plant. ·
L12 Interpret the results of a series of simulations
with the model of L13 with regard to dynamic behaviour during acceleration
and stopping (e.g. heavy seaway, increased resistance, propeller racing). ·
L13 Perform a qualitative risk analysis and
assessment. ·
L14 Understand the impact of environmental
legislation on ship operation and design (MarPol Annexes). ·
L15 Understand and explain several waste treatment
techniques applicable on ships (incinerators, oil-water separators, SCR,
emission limiting measures for diesel engines and gasturbines) ·
L15 Perform a predefined series of measurements on a
diesel engine. ·
L16 Calculate power, efficiency (indicated and
effective), fuel consumption, air consumption, air-fuel ratio and overall
heat balance for a diesel engine from measured data. ·
L17 Interpret calculated results by comparison with
theory (Seiliger process). ·
L18 Understand and explain basic electric network
configurations onboard ships ·
L19 Perform a predefined series of operation on
electric networks as applied onboard ships Furthermore,
learning goals of the courses mt215, mt518, et2019mt and
wb2202mt are applied within the project. |
||
Computer
gebruik: Tijdsdomein simulaties: Matlab / Simulink |
||
Practicum: Metingen aan
een dieselmotor Metingen aan
een elektrische installatie |
||
Ontwerp
component: Ontwerp van een scheepsmachineinstallatie |
||
Percentage
ontwerponderwijs: 80 % |