laatst
gewijzigd:
Het betreft een
College |
||
ECTS studiepunten:
3 |
||
Faculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Sectie Scheepsconstructies |
||
Docent(en):
Vink, ir. J.H. |
Tel.: 015-27 85923 |
|
Trefwoorden: Belastingen,
korte termijn, lange termijn, materiaal aspecten, corrosie, breuk mechanica, brosse
breuk, scheurinitiatie, scheurgroei, vermoeiing, betrouwbaarheid, geluid,
trillingen, excitatie, grenswaarden |
Cursusjaar: |
BSc 3e jaar |
Cursustaal: |
Nederlands |
|
Semester: |
1A |
|
Coll.uren
p/w: |
4 |
|
Andere uren: |
56 |
|
Toetsvorm: |
Schriftelijk tentamen |
|
Tentamenperiode: |
1A / 2A |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Voorkennis (vakcodes):
Mt803 Construeren en
Sterkte van Maritieme Objecten 2 Mt519 Bewegingen en
Sturen 1 Wi2013 Kansrekening en
Statistiek
Wb1113mt Dynamica A |
||
Wordt vervolgd door (vakcodes):
Mtp304 Construeren n
Sterkte van Maritieme Objecten 4 (mtp303) Mt835 Hydro Structural Subjects Mt814 Ship Vibration and Noise Mt815 Structural Design and Analysis of Maritime
Objects: Special Subjects Mt835 Dynamics 2 |
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
-
Tengevolge
van het sterk wisselende karakter van de belastingen op maritieme objecten
moeten de sterkte en stijfheid van de constructie worden gebaseerd op
probabilistische beschouwingen.
-
Het
gedrag van de belastingen op scheeps- en offshore
constructies wordt besproken, lettend op frequentie, grootte, en de verdeling
in tijd en plaats.
-
De
eigenschappen van het belangrijkste constructiemateriaal, staal, en de
manieren om deze eigenschappen te beïnvloeden worden behandeld. De invloed
van productiefactoren (lassen) op deze materiaaleigenschappen en daarmee de
veiligheid van de constructie is groot.
-
Teneinde de invloed van sterkteafname doorcorrosie te beperken, worden
de verschijningsvormen van corrosie besproken en de methoden om corrosie te
beperken.
-
Omdat
vermoeiing, scheurgroei en brosse breuk belangrijke faalmechanismen zijn voor
scheepsconstructies, worden deze aspecten zowel op een fundamentele manier
behandeld als ook aan de hand van de praktische vertaling in standaard voorschriften.
Geleerd wordt hoe deze aspecten het ontwerp van de scheepsconstructie en haar
details inclusief de fabricage mogelijkheden voor een belangrijk deel
bepalen.
-
De
basis principes van de betrouwbaarheids aanpak voor het evalueren van de
sterkte van constructie worden geïntroduceerd en toegelicht met een aantal
voorbeelden.
-
Teneinde de invloed van geluid en trillingen te kunnen meenemen in het
ontwerp van maritieme constructies, wordt aandacht besteed aan hun oorzaken
(bronnen), transmissie paden, toelaatbare niveaus en de mogelijkheden om de
hinder te beperken. |
||
College materiaal: Dictaat: Construeren en Sterkte
van Maritieme Objecten 3. B.
Boon, J.H. Vink. S. Hylarides, 2003 |
||
Referenties vanuit de literatuur:
·
Strength of ships, J.R. Paulling, in Principles of Naval Architecture, E.V. Lewis
(ed.),2nd ed.
·
Design of Ships’ Structures, D.W.
Chalmers, 1993
·
Ship Structural Design, O.F. Hughes,
1988
·
Basic Ship Theory, K.J. Rawson, part 1,
4th ed.
·
Ship Design and Construction, R. Taggert (ed.), 1980
·
Load and Global Response of Ships, J.J.
Jensen
·
Noise Control in Ships, J.W.E. Pettersen (ed.), J.F. Storm (ed.), 1975
·
Noise, Vibration and Shock on Board
Ships, 16tn |
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.): Schriftelijk examen Facultatieve oefeningen |
||
Leerdoelen: In staat zijn tot het:
·
Begrijpen en gebruiken van de korte en lange
termijn verdeling van belastingen door zeegang
·
Vaststellen van de gevolgen van het toepassen
van de verschillende typen staal en aluminium als constructie materiaal voor
maritieme objecten
·
Begrijpen en beïnvloeden van de invloed van
lassen op de materiaal eigenschappen,
·
Begrijpen van de corrosie mechanismen en weten
welke maatregelen mogelijk zijn om de invloed van corrosie te beperken
·
Begrijpen en kunnen toepassen van de
breukmechanica principes en begrijpen van het belang voor de sterkte en
betrouwbaarheid voor scheeps constructies
·
Begrijpen van scheurinitiatie en scheurgroei
processen in gelaste constructies en weten hoe de kans op bezwijken kan
worden bepaald,
·
Begrijpen van vermoeiingsgedrag van gelaste
stalen constructies en het kunnen toepassen van de gangbare methodes om de vermoeiings levensduur te bepalen,
·
Begrijpen en kunnen toepassen van
betrouwbaarheids berekeningen in het constructieve ontwerp en begrijpen wat
het belang ervan is.
·
Begrijpen van de basis principes die een rol
spelen bij geluids en trillings
verschijnselen die aan boord van schepen optreden, kennis hebben van de
mogelijke bronnen en weten welke maatregelen mogelijk zijn |
||
Computer gebruik: |
||
Practicum: |
||
Ontwerp component: Het vak is geheel gericht op het maken van het constructief ontwerp, de responsieanalyse en het
vaststellen van de toelaatbaarheid van de optredende responsies. |
||
Percentage ontwerponderwijs: 75% |