laatst gewijzigd: 26/01/2006
Vaknaam: Geometrie en stabiliteit
ZIE
OOK BLACKBOARD |
||
Het betreft een
college |
||
Faculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Sectie Scheepshydromechanica |
||
Docent(en):
Pinkster, ir.
Jakob, Bom, ing. C.J |
||
Trefwoorden:
Ontwerp van de scheepsvorm, langsscheepse en
dwarsscheepse stabiliteit, stabiliteitberekeningen, beoordeling van de
stabiliteit, lekberekening, waterdichte indeling. |
Cursusjaar: |
BSc 2e jaar |
Semester: |
1A |
|
Coll.uren p/w: |
||
Andere uren: |
||
Toetsvorm: |
Schriftelijk tentamen |
|
Tentamenperiode: |
1A,
1B |
|
(zie
jaarindeling) |
|
|
Voorkennis (vakcodes):
|
||
Wordt vervolgd door (vakcodes):
|
||
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
De geometrie van de
scheepsvorm wordt uitgelegd en behandeld ten einde een (goed) lijnenplan te
kunnen ontwerpen. Hierna worden de bepalingen van de bijbehorende
hydrostatische grootheden en carénediagram behandeld. De stabiliteit van
drijvende lichamen (schepen) wordt onderzocht qua aard en evenwicht. Zowel
dwarsscheepse als langsscheepse stabilitieit worden behandeld en berekend
alsmede toepassingen ervan. Stabiliteit in zeegang wordt besproken en enkele
criteria voor de beoordeling van de stabiliteit bij achterinkomende golven.
De beoordeling van dwarsscheepse stabiliteit wordt behandeld alsmede
toepassing ervan. De invloed van het verplaatsen van (grote) gewichten op de
stabiliteit wordt behandeld en berekend (trimdiagram). De stabiliteit bij
lekke toestand wordt behandeld en een aantal methoden worden besproken
waarmee lekberekeningen uitgevoerd kunnen worden. De waterdichte indeling van
een schip wordt behandeld (schottenkromme) alsmede gebruikte
benaderingsmethoden. Tot slot wordt de waterdichte indeling behandeld via de
equivalente methode. |
||
College materiaal:
|
||
Referenties vanuit de literatuur:
|
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.):
- |
||
Leerdoelen: De student kan:
|
||
Computer gebruik:
- |
||
Practicum:
mt517p (zie aparte
vakbeschrijving) |
||
Ontwerp component:
Verworven kennis en
inzicht m.b.t. geometrie, hydrostatica en stabiliteit van schepen toepassen
bij het ontwerpen van schepen en drijvende constructies |
||