Projectcode: wbtp.. d. (voorheen
wb5102)
Projectnaam: Constructieleer
Het betreft een project
TUD studiepunten: 0,75 / 1 / 1 / 1
ECTS studiepunten: 1 / 2 / 2 / 2 |
Faculteit
der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
Docent(en): Beek,
dr.ir. A. van |
Tel.:
015-2786984 |
Trefwoorden:
Constructieleer, machineonderdelen, boutverbindingen, lasverbindingen,
as-naafverbindingen, lagers |
Cursusjaar:
1
Dimester: 1e dim.week 41 en 42
Coll.uren p/w: -
Andere uren: Zie opm.
Toetsvorm: Verslaglegging
Tentamenperiode:
(zie jaarindeling) |
Voorkennis:
wbtp01d1, wb1100
|
Wordt
vervolgd door: wb5201, ide543,
wbp523 |
Uitgebreide
beschrijving van het onderwerp:
- Inleiding constructieve principes en methoden.
- Ontwerpen op basis van mechanische sterkte en stijfheid.
- Ontwerpen op basis van het gedrag van fluVda.
- Begrippen en normalisatie.
- Het ontwerp van enkele veel toegepaste machineonderdelen:
- Bout- en klinkverbindingen belast op afschuiving of op trek,
krachtgesloten of vormgesloten verbindingen, gebruik van voorspanning.
- Lasverbindingen.
- Assen en askoppelingen.
- Wentellagers.
- Hydrostatische en hydrodynamische glijlagers.
- Overzicht van algemene principes en ontwerpmethoden van
machineonderdelen geVllustreerd aan de hand van de voorbeelden.
|
College
materiaal:
Beek, dr.ir. A. van, Houtman, ir. C.J.,
Pasman, ing. G., Pistecky, ir. P.V., Constructieleer, 1995 (collegedictaat) |
Referenties
vanuit de literatuur:
- Kenneth S.Edwards, Robert B. McKee, Fundamentals of
mechanical component design, MacGraw-Hill, New York, 1991, ISBN 0-07-019102-6
|
Opmerkingen
(Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Het vak wordt gegeven in projectvorm. |
Doel:
- Het doel van het vak is de studenten basiskennis bij te
brengen van de principes en methoden toegepast bij het ontwerp van machineonderdelen.
- Het doel van de instructies/oefeningen is de student beter
en efficiNnt voor te bereiden op de deeltentamens van het vak.
|
Computer
gebruik: |
Practicum: |
Ontwerp
component:
Het project is geheel gewijd aan ontwerpaspecten. |
Percentage
ontwerponderwijs: 100% |