Vakcode: wb5301
Vaknaam: Ontwerpleer IIIA: ontwerpen van gereedschapwerktuigen

Het betreft een college
TUD studiepunten: 1
ECTS studiepunten: 2

Faculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek
Docent(en): Storm, dr.ir. T.

Tel.: 015-2786580

Trefwoorden:
Ontwerpen, gereedschapwerktuig, machineframe, aandrijving, hoofdspil, geleiding

Cursusjaar: 3
Dimester: 2/0/0/0
Coll.uren p/w: 2
Andere uren: 0
Toetsvorm: Schriftelijk
Tentamenperiode: 1,3
(zie jaarindeling)

Voorkennis: wb5103, wb5102, wb1100
Wordt vervolgd door: wb5416, wbp030
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Toepassing van kennis op het gebied van vervaardigingskunde, mechanica, stijfheid en sterkte op het gebied van het ontwerp van gereedschapwerktuigen.
Onderwerpen:
  • Functionele specificaties voor gereedschapswerktuigen.
  • Typen gereedschapswerktuigen voor verspanende bewerkingen.
  • Flexibele automatisering, numerieke besturing en flexibele fabrikagesystemen.
  • Bepaling van machineconfiguratie en hoofdafmetingen van gereedschapswerktuigen gebaseerd op technologische gegevens.
  • Ontwerp van machineframes.
  • Berekening van het statisch en dynamisch gedrag van gereedschapswerktuigen.
  • Ontwerp van hoofdspillen en rechtgeleidingen.
  • Ontwerp van sledeaandrijvingen en servosystemen hiervoor.
  • Toepassing van electronische besturingen voor gereedschapswerktuigen
College materiaal:
Ontwerpleer IIIA, reader
Referenties vanuit de literatuur:
  • Reijers, L.N., Haas, H.J.L.M. de, Flexibele Produktie Automatisering deel I: Numerieke Besturing, Middelburg, Technische Uitgeverij De Vey Mestdagh, ISBN 90 637 6026 4
  • Weck, M. , Werkzeugmaschinen - Fertigungssysteme, Dhsseldorf : VDI - Verlag, ISBN 3-18-400978-5 (ook in engelse vertaling)
Opmerkingen (Specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):
Doel:
Het doel van het college is de student te leren algemene ontwerpkennis toe te passen op een specifiek gebied i.c. het ontwerpen van gereedschapswerktuigen.
Computer gebruik:
geen
Practicum:
geen practicum
Ontwerp component:
Een belangrijk deel van het college behandelt ontwerpaspekten met betrekking tot het statisch en dynamisch gedrag van machines.
Percentage ontwerponderwijs: 75%