Logistieke Techniek |
Hoogleraren: prof.dr.ir. J.J.M. Evers, prof.dr.ir.
G. Lodewijks, prof.ir. J.C. Rijsenbrij
Contactpersoon: ir. T.C.A. Mensch,
tel.: 015-2786737
Secretariaat: J.W.M. Spoek-Schouten, tel.: 015-2782889
Internet: http://www.ocp.tudelft.nl/tt/logistic
Beschrijving van de specialisatie:
Het vakgebied Logistieke Techniek
behandelt systemen voor externe logistiek en systemen voor interne logistiek. De externe
systemen betreffen het transport en de logistiek tussen verspreide locaties, zowel
regionaal, continentaal en intercontinentaal. De interne systemen
betreffen lucht- en zeehavens, (container)terminals, distributiecentra, magazijnen,
winkels, productiecentra, transferia en dergelijke. Belangrijke maatschappelijke
ontwikkelingen doen zich voor in de vorm van schaalvergroting en intensivering van het
vervoer, de toepassingen van telematica en informatietechnologie, het gebruik van internet
en e-commerce, de tendens tot technische automatisering en ketenintegratie. Ook worden
steeds stringenter restricties opgelegd aan de belasting van het milieu en het verbruik
van natuurlijke hulpbronnen.
Kern van het vakgebied vormen de enkelvoudige en samengestelde transportprocessen die
kunnen worden gevonden bij het vervoer van personen en bij de overslag, opslag,
transformatie en distributie van goederen. De problemen welke optreden bij het transport
en de overslag van containers vormen belangrijke onderwerpen van studie. Verder wordt veel
aandacht besteed aan vervoerssytemen en logistieke concepten die kunnen bijdragen aan de
beantwoording van de stijgende vraag naar vervoer en transport. Voorbeelden hiervan zijn
inrichtingsstudies voor de Maasvlakte, het Ondergronds Logistiek Systeem
Aalsmeer-Schiphol, ondergronds transport over grote afstand en stadsdistributie.
Belangrijke nieuwe toepassingen ontstaan door de mogelijkheden van het internet. Veel
belangstelling is er voor de toepassingen van e-commerce en de gevolgen daarvan. Het
internet biedt ook nieuwe mogelijkheden voor de besturing van logistieke processen en
logistieke ketens.
In het algemeen kan worden gesteld dat logistieke processen dynamischer van karakter worden en daardoor moeilijker te beheersen. Transport- en productiesystemen worden grootschaliger en complexer. De personen- en goederenstromen die moeten worden verwerkt zijn omvangrijk, grillig en slecht voorspelbaar. De eisen, onder meer met betrekking tot flexibiliteit, leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit worden strenger. Bij het ontwerp van dergelijke systemen is juist het dynamische karakter moeilijk in rekening te brengen. Ontwerpen alleen op basis van gemiddelde waarden is vaak niet voldoende. Als het systeem eenmaal is gerealiseerd zijn aanpassingen, om bijvoorbeeld de afstemming tussen onderscheiden goederenstromen te verbeteren, vaak niet mogelijk en in ieder geval zeer kostbaar. Er is daarom behoefte aan gereedschappen en technieken, waarmee met name het dynamische karakter van logistieke processen kan worden geanalyseerd en die gebruikt kunnen worden bij het ontwerp en de besturing van het logistieke systeem. Daarom wordt in het ontwerpproces nagenoeg steeds gebruik gemaakt van computerondersteuning. Voor het analyseren en ontwerpen van logistieke systemen blijken methoden uit de operations research en computersimulatie goede hulpmiddelen te zijn. Het internet is een boeiend nieuw medium voor real-time informatie-uitwisseling en besturing van fysiek geschedien onderdelen van logistieke ketens.
Toelating tot het hoofdvak is het hele jaar mogelijk. Aangeraden wordt om in een zo vroeg mogelijk stadium een afspraak te maken over het uit te voeren hoofdvakprogramma.
Ongeveer de helft van het hoofdvakprogramma bestaat uit vakken; de vakkenlijst wordt vastgesteld in overleg met de hoofdvakdocent. Het andere deel wordt ingevuld met enkele individuele opdrachten: een opdracht om een eenvoudig transportwerktuig te ontwerpen of een op computergebruik gerichte opdracht, een scriptie over een literatuuronderzoek of een op een praktijkprobleem gericht onderzoek, een bedrijfsstage en de doctoraalopdracht. De bedrijfsstage is een integraal onderdeel van de doctoraalopdracht. Tijdens de doctoraalopdracht wordt een uit een bedrijfssituatie afkomstig probleem bestudeerd. De opdracht wordt vrijwel altijd volledig uitgevoerd in het desbetreffende bedrijf. De doctoraalfase wordt afgesloten met de afstudeervoordracht en het doctoraalexamen.
Na de toelating bij het hoofdvak moeten eerst de vakken worden afgerond. Daarna kan worden begonnen met het uitvoeren van de opdrachten. In bijzondere gevallen, bijvoorbeeld ter voorkoming van studievertraging, kan al in een eerder stadium met de opdrachten worden begonnen.
Het hier opgenomen hoofvakprogramma sluit aan bij het programma van de opleiding dat is gestart in het cursusjaar 1997/1998. Voor andere versies van het hoofdvakprogramma wordt verwezen naar voorgaande edities van de W-Patroon en het OSDS-Wb, het Opleidingsspecifieke deel van het Studentenstatuut. Ook de website van Logistieke Techniek bevat informatie over andere versies van het hoofdvakprogramma Logistieke Techniek.
Studiepunten |
||||
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Verplicht |
Keuze |
Cluster 1: Wiskunde, Informatica |
||||
in2024tu | Inleiding databases | 0/4/0/0 |
3 |
- |
in2038p | Practicum inleiding databases |
40u |
- |
1 |
in3010tu | Inleiding virtual reality | 0/0/0/2+pract. |
- |
3 |
in3016 | Productmodelleren met Pro Engineer | pract. 40u |
- |
1 |
in4005tu | Industriële automatisering | 0/0/3/0+pract. |
- |
3 |
in4008tu | Wetenschappelijke visualisatie | 0/0/3/0+pract. |
- |
3 |
in4024 | Inleiding real-time programmatuur | 0/0/2/2 |
- |
3 |
in4028tu | Business systems engineering | 0/0/4/0 |
- |
3 |
in4050tu | Objectgeoriënteerd programmeren met Java | 2/2/0/0+pract. |
4 |
- |
wi3015tu | Inleiding stochastische operations research | 0/0/2/2 |
3 |
- |
wi3021tu | Toegepaste statistiek B | 0/0/2/2+pract. |
- |
3 |
wi4051tu | Inleiding operations research | 2/2/0/0 |
3 |
- |
wi4070tu | Digitale simulatie A | 4/0/0/0 of 0/0/4/0 |
- |
3 |
Cluster 2: Organisatie, Economie, Maatschappij |
||||
ide212 | Marketing 1 | 0/0/0/2 |
- |
2 |
ide513 | Ind.marketing voor de techn.ingenieur | 0/0/2/0 |
- |
1 |
mt311 | Scheepv. en exploitatie van schepen | 0/0/0/4 |
- |
2 |
mt312 | Innovatie in de scheepvaart | 0/0/4/0 |
- |
2 |
mt313 | Innovatie in het rederijbedrijf | 0/0/0/4 |
- |
2 |
wb5415 | Onderhoudsmanagement | 2/2/0/0 |
- |
1,5 |
wm0304tu | Inleiding wetenschapsfilosofie | 0/2/0/0 |
- |
3 |
wm0401tu | Geschiedenis van de techniek | 0/0/4/0 |
- |
2 |
wm0605tu | Bedrijfseconomie voor ingenieurs | 2/2/0/0 |
3 |
- |
wm0801tu | Inleiding veiligheidskunde | 0/4/0/0 |
- |
2 |
Cluster 3: Fundamentele WB-vakken |
||||
wb1310 2) | Multibody dynamics A | 0/0/0/4 |
- |
2 |
wb2420 | Regeltheorie | 4/4/0/0 |
- |
4 |
wb2306 2) | Cybernetische ergonomie | 0/0/0/4 |
- |
2 |
wb2307 | Signaalanalyse | 4/0/0/0 |
- |
3 |
wb2404 | Mens-machine systemen | 2/2/0/0 |
- |
3 |
wb5303 | Tribologie | 4/0/0/0 |
- |
2 |
Cluster 4: Ontwerp, Constructie |
||||
CTip3070 | Ruimtelijke inrichting | blok 2 (CT) |
- |
2 |
CTvk3040 | Verkeer | blok 1 (CT) |
- |
3 |
CTvk3750 | Vervoerssystemen en verkeersnetwerken | blok 4 (CT) |
- |
3 |
CTvk4810 | Exploitatie en beheersing van vervoer | blok 2 (CT) |
- |
3 |
wb1330 1) | Ontwerpleer 3G: vezelversterkte kunststoffen | 0/0/0/2/0 |
- |
1 |
wb1415 2) | Materiaalkeuze bij ontwerpen | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb2308 1) | Ontwerpleer 3H: medische techniek | 2/0/0/0 |
- |
3 |
wb3300 1) | Ontwerpleer 3D: transportsystemen | 0/0/2/0 |
- |
1,5 |
wb3400 | Automobieltechniek A | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb3406A 2) | Inleiding transporttechniek | 2/2/0/0 |
2 |
- |
wb3406B | Transporttechniek en hijswerktuigen | 0/0/2/2 |
- |
2,5 |
wb3407A 2) | Logistiek: introductie logistieke systemen | 0/0/2/2 |
2 |
- |
wb3407C | Logistiek: modelvorming en simulatie | 4/0/0/0 |
2,5 |
- |
wb3410 | Grootschalige transportsystemen | 0/0/2/0 |
1 |
- |
wb5302 1) | Ontwerpleer 3B: informatieomzetters | 0/0/2/0 |
- |
1 |
wb5420 | Ontwerpen van productiesystemen | 4/0/0/0 |
- |
3 |
1) Tenminste 1 vak te kiezen uit deze 5 vakken. 2) Indien niet opgenomen in het programma van het derde studiejaar.
N.B.
Tenminste 4 punten in cluster 2 (Organisatie, Economie, Maatschappij)
Tenminste 6 punten in cluster 3 (Fundamentele WB-vakken)
De opgegeven lijst keuzevakken geeft een indruk te geven van de mogelijkheden. In overleg
met de hoofdvakdocent kunnen ook andere vakken worden opgenomen als keuzevak.
Overzicht studielast in studiepunten:
Vakken (verplicht+keuze), totaal: | 42 |
Ontwerpopdracht of Opdracht Logistieke Informatica | 8 |
Literatuuronderzoek/Scriptie | 8 |
Stage (te combineren met doctoraalopdracht) | (10) |
Doctoraalopdracht (inclusief stage) | 26 |
Opdrachten, totaal: | 42 |
Totale studielast: | 84 stp |