Transporttechniek |
Hoogleraren | Transport- en Logistieke Techniek; +(31)15-2788793 | |
Grootschalige Transportsystemen, deeltijd; +(31)15-2786573 | ||
Studie-coördinator | Dr.Ir.A.W.Gerstel | +(31)152786706 |
Website in English | Http://www.ocp.tudelft.nl/transport/default.htm |
Beschrijving van het hoofdvak
De specialisatie Transporttechniek omvat
het vakgebied van de grootschalige transportsystemen, daarbij inbegrepen het ontwerpen van
de werktuigen voor de behandeling van goederen. Hierbij wordt de relatie beschouwd tussen
de diverse schakels van een transportketen. Karakteristiek voor het onderwijs en het
onderzoek is de systeembenadering van dergelijke ketens met als doelstelling het integraal
ontwerp en gebruik van de transportketen en de daarin toegepaste werktuigen. Met name is
de aandacht gericht op de knooppunten waar de uitwisseling van de goederen plaatsvindt
tussen de diverse transportmodaliteiten, zoals het wegvervoer, de binnenvaart, het spoor
en het luchttransport. De activiteiten betreffen containers, kleinere ladingeenheden en
stortgoed. Ook het vervoer van personen wordt tot het vakgebied gerekend. Trefwoorden zijn
knooppunttechnologie, automatisering en het conceptueel ontwerpen van werktuigen. Het
energieverbruik, het milieu en de moderne informatietechnologie vormen belangrijke
richtlijnen.
Voor wat betreft het ontwerpen van de werktuigen wordt intensief gebruik gemaakt van de
wetenschappelijke en constructieve methoden uit de voorgaande studiejaren. Daarnaast
hebben ervaringen met bestaande werktuigen en het bedenken en uitwerken van nieuwe ideeën
eenzelfde gewicht in het ontwerpproces. Aan de hand van een staat van eisen worden de
functies gedefinieërd die het werktuig moet vervullen. Vervolgens worden in een fase van
creativiteit meerdere concepten bedacht en beoordeeld op basis van nader te formuleren
criteria. Het gekozen concept wordt in een aantal itererende stappen verder uitgewerkt tot
een constructie waarbij berekeningen worden uitgevoerd voor het analyseren, voorspellen en
optimaliseren van het werktuig voor wat betreft opbouw, dynamische gedrag en functioneren.
Essentieël bij deze activiteiten is het gebruik van pakketten als Matlab, Ansys,
Multi-Body-Dynamics en het tekenpakket Pro-Engineer. Het omvattende begrip is hier
"virtual prototyping".
In de afstudeerperiode wordt voorgaande beoefend in de vorm van een aantal verschillende
opdrachten waarbij de studenten een bijdrage leveren aan het lopende onderzoek. De
doctoraalopdracht wordt doorgaans in een bedrijf uitgevoerd. Initiatieven van studenten om
zelf een stageplaats te verwerven worden toegejuicht, echter de beslissing over de
plaatsing blijft voorbehouden aan de hoogleraar of de studie-coördinator.
Behalve met het bedrijfsleven wordt er nauw samengewerkt met andere instellingen van
onderzoek met name TRAIL, de
onderzoekschool voor TRAnsport Infrastructuur en Logistiek, en CONNEKT het Kenniscentrum voor Verkeer en Vervoer.
Pas na het behalen van het basis doctoraal examen worden studenten officieël toegelaten
tot het hoofdvak. Echter een voorlopige inschrijving met vakkenlijst is mogelijk en wordt
ook aangeraden wanneer het basis programma zover is afgewerkt dat er ruimte is om vakken
uit de doctoraalfase te volgen. Het pakket van verplichte en keuzevakken wordt vastgesteld
in overleg met de studie-coördinator.
Hij is ook het aanspreekpunt voor een oriënterend gesprek.
Meer informatie over het hoofdvak is te vinden op de betreffende website.
Vakcode | Vaknaam | College-uren |
Studiepunten | |
Verplicht |
Keuze |
|||
Cluster 1: >=6 studiepunten uit onderstaande Basisvakken |
||||
in4005tu | Industriële automatisering | 0/0/3//0 |
- |
3 |
wi4014tu | Numerieke analyse C2 (practicum 30 uur) | 2/2/0/0 |
- |
3 |
wi4019 | Niet-lineaire differentiaal vergelijkingen | 3/0/0/0 |
- |
1,5 |
wb3407C # | Logistiek: modelvorming en simulatie | 4/0/0/0 |
2,5 |
- |
wi4017 # | Digitale simulatie A (keuze 4/0/0/0 of 0/0/4/0 pract 25u) | 4/0/4/0 |
3 |
- |
# één van deze vakken te kiezen als verplicht vak | ||||
Cluster 2: >=4 studiepunten uit onderstaande Maatschappij vakken |
||||
mt311 | Scheepvaart en exploitatie van schepen | 0/0/0/4 | - | 2 |
wb5305 | Manager en informatie | 0/2/0/0 |
- |
1 |
wb5415 | Onderhoudsmanagement | 2/2/0/0 |
- |
1.5 |
wm0362 | Wetenschapsfilosofie | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wm0401 | Geschiedenis der techniek | 0/0/4/0 |
- |
2 |
wm0504 | Industriële organisatie A | 4/0/0/0 |
- |
2 |
wm0505 | Industriële organisatie B | 0/0/4/0 |
- |
2 |
wm0604 | Commerciële economie (onderdelen mogen worden gekozen) | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wm0605 | Bedrijfseconomie voor ingenieurs (onderdelen zijn mogelijk) | 2/2/0/0 |
- |
3 |
wm0801 | Inleiding veiligheidskunde | 0/4/0/0 |
- |
2 |
Cluster 3: >=30 studiepunten uit onderstaande Fundamentele en Toegepaste vakken |
||||
ot4620 offs | Offshore hydromechanics (blokken I en II via Civ. Techniek) | Blok I & II |
- |
2 |
ot4651 offs | Bottom structures (blokken III en IV via Civ. Techniek) | Blok III & IV |
- |
4 |
ot4652 offs | Floating structures (blokken III en IV via Civ. Techniek) | Blok III & IV |
- |
3 |
ot4653 offs | Subsea engineering (blok IV via Civ. Techniek) | Blok IV |
- |
3 |
ot4661 offs | Offshore moorings (blok IV via Civ. Techniek) | Blok IV |
- |
3 |
et4045 mech | Electronische Instrumentatie I | 0/0/4/0 |
- |
2.5 |
et4046 mech | Sensoren | 0/3/0/0 |
- |
2,5 |
et4098 mech | Robotbesturingssytemen | 0/0/2/0 |
- |
1.5 |
et4102 mech | Mechatronisch ontwerpen (ook is mogelijk wb2414) | 0/0/0/2 |
- |
2 |
et4117 | Elektrische Machines (practicum 20 uur via et3021wb) | 0/0/3/0 |
- |
2.5 |
et3021wb | Electrische aandrijvingen | 0/0/3/0 |
3 |
- |
mk343 | Lastechnieken | 0/0/4/0 |
- |
2 |
wb1305 | Sterkte en stijfheid 3B, indien ingeschreven vòòr 1997 | 0/0/0/4 | 1 | - |
wb1310 * | Multibody dynamics A | 0/0/0/4 |
2 |
- |
wb1330 | Ontwerpen in vezelversterkte kunststoffen | 0/0/2/0 |
- |
1 |
wb1406 | Experimentele mechanica | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb1412 | Niet-lineaire trillingen | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb1413 | Multbody dynamics B | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb1416 | Numerieke methoden voor dynamica Info | 0/0/2/2 | - | 2 |
wb2303 | Meettechniek | 2/2/0/0 |
- |
2 |
wb2306 * | Cybernetische ergonomie | 0/0/0/4 |
- |
2 |
wb2402 | Hydraulische servo systemen | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb2414 | Mechatronica (ook is mogelijk et4102) | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb2420 | Regeltheorie | 4/4/0/0 |
- |
4 |
wb5303 | Inleiding tribologie | 4/0/0/0 |
- |
2 |
ct4790 | Ondergronds bouwen (blokken III en IV via Civ. Techniek) | Blok III & IV |
- |
3 |
in3016 | Productmodelleren met Pro-Engineer | 40 uur |
1 |
- |
wb1415 | Materiaalkeuze bij ontwerp | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb3300 | Ontwerpleer 3D | 0/0/2/0 |
1,5 |
- |
wb3302 * | Aandrijfsystemen | 0/0/4/0 |
- |
2 |
wb3303 * | Mechanismen | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb3400 | Automobieltechniek | 0/0/2/2 |
- |
2 |
wb3402A | Railvoertuigtechniek Niet in cursusjaar 2000-2001 | 0/4/0/0 |
- |
2 |
wb3406A * | Inleiding transporttechniek | 2/2/0/0 |
2 |
- |
wb3406B | Transporttechniek en hijswerktuigen | 0/0/2/2 |
2,5 |
- |
wb3412 | Stortgoed en werktuigen | 0/0/2/2 |
2,5 |
- |
wb3407A * | Logistiek: introduktie | 0/0/2/2 |
2 |
- |
wb3410 | Grootschalige transportsystemen | 0/0/2/0 |
1 |
- |
wb3415 | Simulatie van transportsystemen met Adams | 0/0/2/0 |
- |
1 |
wb3416 | Ontwerpen met eindige elementen | 0/0/0/2 |
1 |
- |
wb5414 | Ontwerpen van machines en mechanismen | 2/2/2/0 |
- |
3 |
Programma voor reguliere studenten Werktuigbouwkunde |
Voorgaande tabel
geldt voor reguliere studenten Werktuigbouwkunde die het hoofdvak Transporttechniek
kiezen. De verplichte vakken moeten in ieder geval worden gevolgd. Daarnaast moet het
aantal gekozen vakken per cluster qua studielast aan een minimum aantal studiepunten
voldoen. De met * aangeduide vakken zijn ook keuzevakken in het derdejaars
studieprogramma. Wanneer deze vakken in het derde jaar al zijn gedaan, wat aanbeveling
verdient, is er extra ruimte voor keuzevakken in het hoofdvakprogramma. Ook vakken die
niet in de tabel voorkomen kunnen eventueel in de vakkenlijst worden opgenomen.
Voor studenten die specifiek zijn geïnteresseerd in de Offshore of Mechatronica kan in
overleg met de studie-coördinator
een afzonderlijk studieprogramma worden vastgesteld, met een andere definitie
van verplichte en keuzevakken. In dat geval zijn de vakken aangeduid met offs en
mech van belang.
Behalve vakken dienen er in het kader van de hoofdvakstudie opdrachten te worden
uitgevoerd. De volgende tabel bevat hiervan een overzicht voor de reguliere studenten
Transporttechniek. In geval van Offshore of Mechatronica kunnen de opdrachten in overleg
met de studie-coördinator anders
worden gespecificeerd.
Het studieprogramma kent twee voordrachten. De eerste is naar aanleiding
van de scriptie waarbij de scriptie telt voor 8 punten en de voordracht voor 1 punt.
De tweede voordracht is naar aanleiding van de doctoraalopdracht en wordt
voorafgaand aan het ingenieursexamen gehouden. De doctoraalopdracht wordt doorgaans gecombineerd met de stage en uitgevoerd in
een bedrijf. De verdeling van de studiepunten is in de volgende tabel samengevat.
Totaal van de vakken |
40 stp |
Opdrachten |
|
Scriptie + voordracht |
8+1 stp |
Opdracht met ontwerp en/of computer en/of applicatie aspecten |
9 stp |
Stage |
10 stp |
Doctoraal opdracht |
16 stp |
Totaal van de opdrachten |
44 stp |
Omvang van de hoofdvakstudie |
84 stp |
Voor studenten die vòòr 1997 met de studie zijn begonnen
geldt nog het oude afstudeerprogramma van 2½ jaar, corresponderend met 105 stp.
Bij de keuze van de vakken zijn de voorwaarden:
Onderstaande tabel toont de verdeling van de studiepunten over de vakken en de opdrachten.
Totaal van de vakken |
51 stp |
Opdrachten |
|
Scriptie + voordracht |
9+1 stp |
Experimentele of computer opdracht |
9 stp |
Ontwerp opdracht |
8 stp |
Stage |
10 stp |
Doctoraal opdracht |
17 stp |
Totaal van de opdrachten |
54 stp |
Omvang van de hoofdvakstudie |
105 stp |
Programma voor afgestudeerde TH-ingenieurs Werktuigbouwkunde. |
Voor TH-ingenieurs
Werktuigbouwkunde of studenten met een vergelijkbare vooropleiding wordt er in overleg met
de student, afhankelijk van zijn interesse en prestaties in de eerdere opleiding, een
programma van vakken en opdrachten opgesteld. Uitgangspunt
is ook hier bovenstaande vakkentabel, waarbij de aanduiding met * niet van toepassing is
en in cluster 3 het minimum aantal studiepunten 28 bedraagt.
De afstudeerperiode begint met een blok wiskunde en mechanica van 23 studiepunten. Het is
bedoeld om de TH-student aan het begin van de afstudeerperiode eenzelfde uitgangspositie
te geven als de reguliere TU-student. Afhankelijk van de vooropleiding
kunnen de verplichte vakken eventueel anders worden gedefinieërd. In ieder geval is
'Ontwerpleer 3D', wb3300
facultatief, waarmede in cluster 3 het totaal aan verplichte vakken 18 studiepunten
bedraagt.
De aard en de omvang van de opdrachten, met een totaal van 34 studiepunten,
worden in overleg met de hoogleraar of de studie-coördinator vastgesteld. Dit kan leiden tot één geïntegreerde opdracht
betreffende één onderwerp, bestaande uit een scriptie-deel en/of een computer-deel en/of
een applicatie deel, en in ieder geval het doctoraal deel. Andere combinaties zijn echter
ook denkbaar. Bijvoorbeeld een scriptie- en computeropdracht over een bepaald onderwerp
met een omvang van 8 studiepunten, en een doctoraalopdracht over een ander onderwerp. De
doctoraalopdracht heeft tenminste een omvang van 26 studiepunten. Naar aanleiding van de
doctoraalopdracht wordt op de dag van het ingenieursexamen en voorafgaand aan dit examen
een voordracht gehouden.
Voorgaande is samengevat in onderstaand schema, waarbij voor de vakken het
minimum aantal studiepunten is vermeld en voorts wordt opgemerkt dat een studiejaar 42
studiepunten omvat.
Blok Wiskunde en Mechanica |
23 stp |
Cluster 1: Basisvakken |
6 stp |
Cluster 2: Maatschappijvakken |
4 stp |
Cluster 3: Fundamentele en Toegepaste vakken |
28 stp |
Totaal van de vakken |
61 stp |
Vrijstelling stage |
10 stp |
Een nader te definieren opdracht | 8 stp |
Doctoraal opdracht |
26 stp |
Omvang hoofdvakstudie |
105 stp |
Verdere of oriënterende informatie kan worden ingewonnen bij Dr.Ir.A.W.Gerstel