laatst gewijzigd:22/02/2002

Vakcode: mtp202

Vaknaam: Op Volle Sterkte

Het betreft een project

TUD studiepunten: 3

ECTS studiepunten: 4.5

Subfaculteit der Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek

Docent(en): Vink, ir. J.H.

Tel.:  015-27 85923

Trefwoorden:

·      Scheepsconstructies, construeren, constructief ontwerp, klassebureaus, grootspant, langsscheepse sterkte,

·      Risico, hazard-barrier-target-model, falen, boom analyses, FTA, FMEA, ETA

·      Verantwoordelijkheid, verantwoord handelen als ingenieur, beroepscodes, zelfregulering, ethische aanvaardbaarheid, aansprakelijkheids modellen

Cursusjaar:

2

Periode:

2

Coll.uren p/w:

 

Andere uren:

17

Toetsvorm:

project

Tentamenperiode:

4

(zie jaarindeling)

 

Voorkennis:  mtp104, mt802, mk6010TU, mt804

Wordt vervolgd door: mt803, mt731

Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:

Uitgangspunt van het project is het vergaren, toepassen en integreren van kennis met betrekking tot:

1.       Construeren en sterkte:

Ontwerpen, berekenen en analyseren van de hoofd constructie van de scheepsromp.

2.       Veiligheidskunde:

Opbouwen van bewustzijn van de risico’s in de dagelijkse praktijk van de ingenieur en inzicht geven in instrumenten om die risico’s te identificeren en te beheersen.

3.       Ethiek:

Het herkennen, analyseren en oplossingsgericht redeneren over ethische en maatschappelijke problemen waarmee ingenieurs in de beroepspraktijk te maken krijgen.

De kennis wordt toegepast door het aanbieden van verschillende oefeningen en cases, waarbij de integratie van veiligheidskunde en ethiek met het maritieme vakgebied wordt bereikt door de betreffende oefeningen zo veel mogelijk te projecteren op algemene en constructieve problemen uit de dagelijkse praktijk van de maritieme ingenieur.

College materiaal:

·       Handleiding voor mtp202: “Op Volle Serkte”: Project omschrijving

·       Handleiding voor mtp202: “Op Volle Serkte”: Opdrachten

·       Handleiding voor Constructie oefeningen (mt082p), Januari 2001: J.C. Drooger, ir. J.H. Vink. Dictatenverkoop van WbMT.

·       Bijlagen bij MT802: Scheepscontructies 1 : SWBM-programma, Beschrijving Nevstruc, Uittreksel uit Rules van Lloyds Register: April 2001. Dictatenverkoop van WbMT.

·       Handleiding NUPAS/Cadmatic, als uitgereikt bij mtp201

·       Inleiding Constructieleer Maritieme Techniek: was MT800 deel 2, Mei 1991.  Dictatenverkoop van WbMT.

·       Ethiek en Techniek: Syllabus (mtp202), Oktober 2001: S. Roeser. Dictatenverkoop TBM.

·       Inleiding Algemene Veiligheidskunde (syllabus college VK1), uitgave 2000: A.R. Hale et al.

Referenties vanuit de literatuur: geen

Opmerkingen (specifieke informatie over tentaminering, toelatingseisen, etc.):

Van het P-programma dienen minstens 21 studiepunten behaald te zijn, waaronder de projecten mtp101, mtp102, mtp103 en mtp104 en de projectweek, mt020. Daarnaast moeten de volgende eerste jaars vakken behaald zijn (cijfer >= 4.5): mt802, mk6010TU, mt804

Leerdoelen:

Construeren en sterkte: de student is in staat om:

1)       de voorschriften van klassebureaus te interpreteren en ze toe te passen voor het uitwerken van de constructie in het grootspant van een schip, rekening houdend met de lokale sterkte eisen en de langsscheepse buiging,

2)       een gefundeerde keuze te maken met betrekking tot het gebruik van hoogwaardig staal in het langsverband en het toepassen van de voorschriften voor de vereiste materiaal kwaliteiten,

3)       een weloverwogen keuze te maken voor de constructieve indeling in de grootspant doorsnede, wat betreft verstijver systeem, spantafstanden, constructie details etc., door mogelijke alternatieven uit te werken en zich te beraden op de invloed ervan op het gewicht, de productie kosten etc.,

4)       de berekende constructie met details op tekening weer te geven, gebruik makend van het tekenpakket NUPAS,

5)       met behulp van de stijfheid en sterkte principes de optredende spanningen (primair, regionaal lokaal en samengesteld) te berekenen voor de dubbele bodem constructie, waarbij de constructie moet worden gemodelleerd, inclusief keuze van de relevante randvoorwaarden en belastingen lettend op de functionaliteit ven het betreffende onderdeel.

 

Veiligheidskunde: de student is in staat om:

1)       de aspecten aard, ernst en omvang van het begrip risico te herkennen en te begrijpen,

2)       de relatie tussen subjectief en objectief risico te begrijpen,

3)       de verschillende typen risico’s samenhangend met de fasen van levenscyclus van technische systemen te herkennen,

4)       het hazard-barrier-target model en enkele afgeleide technieken, zoals de “probleem oplossende cyclus” te begrijpen,

5)       de bronnen van risico, zoals het falen van technische systemen of het falen in de interacties tussen mens, machine en omgeving te herkennen en begrijpen,

6)       de risico’s aan de hand van boom-analyses te modelleren, zoals de foutenboom (FTA, FMEA), de gebeurtenissenboom  (ETA) en het z.g. Vlindermodel,

7)       de problemen te herkennen die verbonden zijn aan het afleiden van kwantitatieve gegevens, het identificeren van de mogelijke bronnen voor gegevens en de daaruit voortvloeiende betrekkelijkheid van de resultaten te begrijpen.

 

Ethiek: de student is in staat om:

1)       de verschillende manieren te herkennen waarop begrippen als verantwoordelijkheid en morele of maatschappelijke verantwoordelijkheid in het taalgebruik gehanteerd worden, en om de verschillende opvattingen over de verantwoordelijkheid van ingenieurs te herkennen,

2)       de mogelijke functies en beperkingen van beroepscodes te begrijpen

3)       de barričres te herkennen die ingenieurs veelal ondervinden in de beroepspraktijk als ze verantwoord willen handelen,

4)       te reflecteren op de vraag in hoeverre zelfregulering met betrekking tot ethische kwesties door ingenieurs mogelijk en wenselijk is,

5)       te reflecteren op de vraag in hoeverre op basis van risico-analyses conclusies getrokken kunnen worden over de ethische aanvaardbaarheid van risico’s

6)       de vier modellen (corporatief, hiërarchisch, collectief, individueel) voor het verdelen van aansprakelijkheid binnen organisaties te omschrijven en toe te passen op concrete voorbeelden, en de mogelijkheden en beperkingen van deze vier modellen te onderscheiden

 

CASE “Herald of Free Enterprise”: de student is in staat om:

1)        een risicoanalyse in groepsverband te maken,

2)        de resultaten van de risicoanalyse te presenteren,

3)        de ethische keuzes in de uitwerking van de risicoanalyse te herkennen,

4)        die ethische keuzes te verdedigen.

Computer gebruik: ja, toepassen van diverse programmas: Nevstruc, SWBM, NUPAS

Practicum: project

Ontwerp component:

Maken van het constructief ontwerp van de grootspant doorsnede voor een schip, uitwerken van de afmetingen van de verbanddelen, tekenen van de constructie en analyseren van de spanningen die tijdens gebruik in de ontworpen constructie zullen optreden.

Percentage ontwerponderwijs:  60 %