laatst gewijzigd:22/02/2002
Vakcode: mtp202 |
||
Vaknaam: Op Volle Sterkte |
||
Het betreft een project |
||
TUD studiepunten: 3 |
||
ECTS studiepunten: 4.5 |
||
Subfaculteit der
Werktuigbouwkunde en Maritieme Techniek |
||
Docent(en): Vink,
ir. J.H. |
Tel.: 015-27 85923 |
|
Trefwoorden: ·
Scheepsconstructies, construeren, constructief
ontwerp, klassebureaus, grootspant, langsscheepse sterkte, ·
Risico, hazard-barrier-target-model, falen,
boom analyses, FTA, FMEA, ETA · Verantwoordelijkheid,
verantwoord handelen als ingenieur, beroepscodes, zelfregulering, ethische
aanvaardbaarheid, aansprakelijkheids modellen |
Cursusjaar: |
2 |
Periode: |
2 |
|
Coll.uren p/w: |
|
|
Andere uren: |
17 |
|
Toetsvorm: |
project |
|
Tentamenperiode: |
4 |
|
(zie jaarindeling) |
|
|
Uitgebreide beschrijving van het onderwerp:
Uitgangspunt van het
project is het vergaren, toepassen en integreren van kennis met betrekking
tot: 1.
Construeren en
sterkte: Ontwerpen,
berekenen en analyseren van de hoofd constructie van de scheepsromp. 2.
Veiligheidskunde: Opbouwen
van bewustzijn van de risico’s in de dagelijkse praktijk van de ingenieur en
inzicht geven in instrumenten om die risico’s te identificeren en te
beheersen. 3.
Ethiek: Het
herkennen, analyseren en oplossingsgericht redeneren over ethische en
maatschappelijke problemen waarmee ingenieurs in de beroepspraktijk te maken
krijgen. De kennis wordt toegepast
door het aanbieden van verschillende oefeningen en cases, waarbij de
integratie van veiligheidskunde en ethiek met het maritieme vakgebied wordt
bereikt door de betreffende oefeningen zo veel mogelijk te projecteren op
algemene en constructieve problemen uit de dagelijkse praktijk van de
maritieme ingenieur. |
||
College materiaal: · Handleiding voor mtp202: “Op Volle
Serkte”: Project omschrijving · Handleiding voor mtp202: “Op Volle
Serkte”: Opdrachten · Handleiding voor Constructie oefeningen (mt082p),
Januari 2001: J.C. Drooger, ir. J.H. Vink. Dictatenverkoop van WbMT. · Bijlagen bij MT802: Scheepscontructies 1 : SWBM-programma,
Beschrijving Nevstruc, Uittreksel uit Rules van Lloyds Register: April 2001.
Dictatenverkoop van WbMT. · Handleiding NUPAS/Cadmatic, als uitgereikt bij
mtp201 · Inleiding Constructieleer Maritieme Techniek: was
MT800 deel 2, Mei 1991. Dictatenverkoop
van WbMT. · Ethiek en Techniek: Syllabus (mtp202), Oktober
2001: S. Roeser. Dictatenverkoop TBM. ·
Inleiding Algemene
Veiligheidskunde (syllabus college VK1), uitgave 2000: A.R. Hale et al. |
||
Referenties vanuit de literatuur: geen |
||
Opmerkingen (specifieke informatie over
tentaminering, toelatingseisen, etc.): Van het P-programma dienen minstens 21 studiepunten behaald te
zijn, waaronder de projecten mtp101, mtp102, mtp103 en mtp104 en de
projectweek, mt020. Daarnaast moeten de volgende eerste jaars vakken behaald
zijn (cijfer >= 4.5): mt802, mk6010TU, mt804 |
||
Leerdoelen: Construeren en sterkte:
de student is in staat om: 1) de
voorschriften van klassebureaus te interpreteren en ze toe te passen voor het
uitwerken van de constructie in het grootspant van een schip, rekening
houdend met de lokale sterkte eisen en de langsscheepse buiging, 2) een
gefundeerde keuze te maken met betrekking tot het gebruik van hoogwaardig
staal in het langsverband en het toepassen van de voorschriften voor de
vereiste materiaal kwaliteiten, 3) een
weloverwogen keuze te maken voor de constructieve indeling in de grootspant
doorsnede, wat betreft verstijver systeem, spantafstanden, constructie
details etc., door mogelijke alternatieven uit te werken en zich te beraden
op de invloed ervan op het gewicht, de productie kosten etc., 4) de berekende
constructie met details op tekening weer te geven, gebruik makend van het
tekenpakket NUPAS, 5) met behulp
van de stijfheid en sterkte principes de optredende spanningen (primair,
regionaal lokaal en samengesteld) te berekenen voor de dubbele bodem
constructie, waarbij de constructie moet worden gemodelleerd, inclusief keuze
van de relevante randvoorwaarden en belastingen lettend op de functionaliteit
ven het betreffende onderdeel. Veiligheidskunde: de student
is in staat om: 1)
de aspecten aard,
ernst en omvang van het begrip risico te herkennen en te begrijpen, 2)
de relatie tussen
subjectief en objectief risico te begrijpen, 3)
de verschillende
typen risico’s samenhangend met de fasen van levenscyclus van technische systemen
te herkennen, 4)
het
hazard-barrier-target model en enkele afgeleide technieken, zoals de
“probleem oplossende cyclus” te begrijpen, 5)
de bronnen van
risico, zoals het falen van technische systemen of het falen in de
interacties tussen mens, machine en omgeving te herkennen en begrijpen, 6) de risico’s
aan de hand van boom-analyses te modelleren, zoals de foutenboom (FTA, FMEA),
de gebeurtenissenboom (ETA) en het
z.g. Vlindermodel, 7) de problemen
te herkennen die verbonden zijn aan het afleiden van kwantitatieve gegevens,
het identificeren van de mogelijke bronnen voor gegevens en de daaruit
voortvloeiende betrekkelijkheid van de resultaten te begrijpen. Ethiek: de student is in
staat om: 1) de verschillende
manieren te herkennen waarop begrippen als verantwoordelijkheid en morele of
maatschappelijke verantwoordelijkheid in het taalgebruik gehanteerd worden,
en om de verschillende opvattingen over de verantwoordelijkheid van
ingenieurs te herkennen, 2) de mogelijke functies
en beperkingen van beroepscodes te begrijpen 3) de barričres te
herkennen die ingenieurs veelal ondervinden in de beroepspraktijk als ze
verantwoord willen handelen, 4) te reflecteren op de
vraag in hoeverre zelfregulering met betrekking tot ethische kwesties door
ingenieurs mogelijk en wenselijk is, 5) te reflecteren op de
vraag in hoeverre op basis van risico-analyses conclusies getrokken kunnen
worden over de ethische aanvaardbaarheid van risico’s 6) de vier modellen
(corporatief, hiërarchisch, collectief, individueel) voor het verdelen van
aansprakelijkheid binnen organisaties te omschrijven en toe te passen op
concrete voorbeelden, en de mogelijkheden en beperkingen van deze vier
modellen te onderscheiden CASE “Herald of Free
Enterprise”: de student is in
staat om: 1)
een risicoanalyse in
groepsverband te maken, 2)
de resultaten van de
risicoanalyse te presenteren, 3)
de ethische keuzes in
de uitwerking van de risicoanalyse te herkennen, 4)
die ethische keuzes
te verdedigen. |
||
Computer gebruik: ja,
toepassen van diverse programmas: Nevstruc, SWBM, NUPAS |
||
Practicum: project |
||
Ontwerp component: Maken van het constructief ontwerp van de grootspant doorsnede
voor een schip, uitwerken van de afmetingen van de verbanddelen, tekenen van
de constructie en analyseren van de spanningen die tijdens gebruik in de
ontworpen constructie zullen optreden. |
||
Percentage ontwerponderwijs: 60 % |